Semantische SEO: wat is het en hoe gebruik je het?

Opdrachtgevers willen vaak bepaalde keywords in teksten terugzien. Maar hoe belangrijk zijn deze woorden eigenlijk? En wat is de invloed van semantische SEO?

Het belang van keywords

Keywords hebben een heel eigen functie. Deze woorden geven namelijk duidelijk aan waar een tekst over gaat. En dat is essentiële informatie voor een zoekmachine als Google.

Zoekmachines zijn zo gebouwd dat ze de beste resultaten als eerste laten zien. Zie het als een soort woordenboek. Typt iemand de woorden ‘goedkope stedentrip Parijs’ in het zoekveld in? Dan gaat Google in een fractie van een seconde op zoek naar pagina’s waar deze woorden op gebruikt worden. Keywords moeten de vrager (de zoekmachinegebruiker) en de aanbieder (de website) dus bij elkaar zien te brengen.

SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie

Internetters maken volop gebruik van Google als ze bepaalde informatie of producten zoeken. Toch zijn er maar weinig mensen die de vierde en vijfde pagina van de zoekmachine doorspitten. Voor elk bedrijf is het dus belangrijk om op die felbegeerde eerste pagina te komen. En dan geldt nog steeds: hoe hoger op de pagina hoe beter.

Experts hameren er al jaren op dat websites zoekmachineproof moeten zijn. SEO (kort voor Search Engine Optimization) is dan ook één van de meestgebruikte termen in de marketingwereld. Keywords spelen een belangrijke rol in het optimaliseren van een website. Met goede zoekwoorden leid je bezoekers immers zo naar de juiste pagina.

Waar moet je allemaal op letten?

Keywords zijn dus essentieel voor een hoge positie in Google. Maar er zijn wel een aantal zaken waar een tekstschrijver op moet letten:

  • Maak gebruik van synoniemen (bijvoorbeeld ‘stoel’ en ‘fauteuil’). Iedereen gebruikt immers weer andere zoekwoorden.
  • Versterk je tekst met gerelateerde woorden. Voor een schoenenwinkel zijn zoekwoorden als ‘damesschoenen’, ‘schoenen bestellen’ en ‘schoenen zomer 2017’ erg interessant. Ook merknamen kunnen in een tekst een toegevoegde waarde hebben.
  • Verwerk de keywords op een natuurlijke manier in de tekst. Keywordstuffing (het overmatig gebruik van zoekwoorden) is echt niet meer van deze tijd.
  • Verwerk de zoekwoorden ook in de titel en de metadescriptie.

Tip: Opdrachtgevers komen vaak zelf al met een mooie lijst met keywords. Is zo’n lijst er niet? Kijk dan eens op het gratis keywordtool.io. Als je hier één woord intypt dan zie je meteen op welke gerelateerde woorden er veel gezocht wordt.

Kwaliteit wordt beloond

De afgelopen jaren is er het nodige veranderd. In het verleden kwam je vaak online teksten tegen waar zoveel mogelijk keywords in waren gestopt. Zo’n tekst was bijna onleesbaar maar het scoorde wel hoog in Google. Missie geslaagd.

Tegenwoordig let Google echter ook op de kwaliteit van teksten. Keywordstuffing wordt zelfs afgestraft met een lage ranking. Het is dus de kunst om een goede, originele tekst te schrijven waar toch allerlei logische zoekwoorden in verwerkt zitten. Maar een professionele tekstschrijver draait hier zijn of haar hand natuurlijk niet voor om.

Iedereen een andere zoekopdracht

Bijna elke zoekopdracht is weer anders. Stel je laat twee mensen zoeken naar informatie over een pretpark in de buurt van hun vakantiebestemming. De één kiest dan voor woorden als ‘pretpark met kinderen’ en ‘goedkope tickets’. Maar de ander heeft misschien een heel ander idee bij dit uitstapje. Voor deze persoon klinken woorden als ‘snelle achtbaan’ en ‘wildwaterbaan’ veel logischer.

Schrijvers moeten rekening houden met al deze doelgroepen. Toch is het vaak onbegonnen werk om alle mogelijke zoekwoorden in een tekst te verwerken. En in de toekomst hoeft dit misschien ook niet meer. Er bestaat namelijk zoiets als semantische SEO. Dit is een relatief nieuwe manier waarop Google de zoekopdrachten zo goed mogelijk proberen te analyseren.

Semantische SEO is de toekomst

Google wordt steeds slimmer. Dat klinkt misschien een beetje onheilspellend, maar eigenlijk is het gewoon heel erg handig. Experts verwachten niet voor niets dat semantische SEO in de toekomst steeds belangrijker wordt.

Op dit moment kijkt Google nog vooral naar de specifieke zoekopdracht. De woorden die op een webpagina staan moeten zo goed mogelijk overeenkomen met de woorden die een zoekmachinegebruiker intypt. Een semantische zoekopdracht werkt net iets anders. Met behulp van kunstmatige intelligentie probeert de zoekmachine namelijk de betekenis van de woorden te achterhalen. Ook worden er verbanden gelegd tussen de verschillende zoekwoorden. Op deze manier kan Google beter aan een zoekopdracht voldoen.

Een voorbeeld maakt al veel duidelijk. Bij de zoekterm ‘wat is het nationale gerecht van Schotland?’ toont Google nu nog websites die deze specifieke woorden gebruiken. Met semantisch zoeken begrijpt Google juist hoe relevant bepaalde content voor iemand is. Bovenaan de eerste pagina verschijnen meteen websites die informatie geven over het gerecht haggis. En dat is echt een wezenlijk verschil.

Wat zijn de gevolgen voor het gebruik van keywords?

De vraag is nu of semantisch zoeken gevolgen heeft voor het gebruik van keywords. De meningen hierover lopen enigszins uiteen. Zo gelooft internetmarketeer AJ Kohn dat keywords een essentiële rol blijven spelen. Het wordt alleen nóg belangrijker dat de zoekwoorden een compleet verhaal vertellen. Aaron Bradley heeft een andere mening. Hij is er namelijk van overtuigd dat keywords flinke concurrentie gaan krijgen van andere factoren.

Semantisch zoeken wordt in de toekomst waarschijnlijk heel normaal. Google werkt er in ieder geval hard aan om dit voor elkaar te krijgen. Maar totdat semantisch zoeken volledig geïntegreerd is, blijven goede keywords sowieso van het allergrootste belang.


Geschreven door Suzanne


Comments

  1. Anne - 16 March, 2017 @ 09:00

    Wat goed uitgelegd, dank je wel Suzanne!

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *