Begin je creatieve jaar goed met deze 6 voornemens

voornemens-2017

Het is alweer 2017. Je hebt een heel jaar voor je waarin je veel creatieve teksten kunt schrijven. Met deze voornemens begin je in ieder geval goed!

Zorg voor de nodige inspiratie

Als schrijver ben je de hele dag bezig met taal. En dat doe je het liefst zo origineel mogelijk. Voor elke tekst ga je op zoek naar de juiste woorden en de beste formulering. Maar dat is niet altijd even makkelijk. Wat inspiratie kan dus zeker geen kwaad.

Je doet er goed aan om zoveel mogelijk te lezen. Het maakt niet uit of het complete boeken of wat losse artikelen zijn. Het gaat er simpelweg om dat je ziet hoe andere schrijvers hun gedachten op papier zetten. Besteed wel wat extra aandacht aan artikelen die gaan over copywriting, contentmarketing en dergelijke. Een goede tekstschrijver is namelijk altijd op de hoogte van wat er in zijn of haar vakgebied speelt.

Daag jezelf uit en kom uit je comfortzone

Op het greatcontent platform vind je de meest uiteenlopende opdrachten. En iedere tekstschrijver heeft weer een andere voorkeur. De een schrijft veel over mode en reizen, terwijl de ander zich juist graag vastbijt in technische onderwerpen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de overige opdrachten links moet laten liggen.

Kom dus uit je comfortzone en probeer eens iets anders uit. Misschien kom je er dan wel achter dat je zeer geschikt bent om teksten voor die nieuwe verzekeraar of autodealer te schrijven. Durf je de uitdaging nog niet meteen aan? Doe dan op een rustig moment wat onderzoek naar een aantal populaire onderwerpen. Hoe meer kennis je hebt, hoe zelfverzekerder je aan een tekst begint.

Jezelf uitdagen heeft een duidelijk doel. Het helpt je namelijk om je schrijftalent steeds verder te ontwikkelen. De uitdaging zit hem overigens niet alleen in nieuwe onderwerpen. Neem je schrijfstijl ook eens kritisch onder de loep. Schrijf je eigenlijk altijd in de derde persoon? Of is er een bepaalde zinsconstructie die je ongemerkt in veel van je teksten gebruikt? Dan wordt het hoog tijd dat je daar verandering in brengt. Op deze manier maak je van 2017 meteen een uitdagend én creatief jaar.

De eerste versie is meestal niet de beste

Na wat bloed, zweet en tranen is de tekst klaar. Zo op het eerste oog ben je tevreden. En nu wil je de opdracht zo snel mogelijk inleveren zodat je door kunt met de volgende. Maar wacht even! Weet je wel zeker dat de tekst zo goed is als je denkt?

Tijdens het schrijven kunnen er gemakkelijk een aantal kleine (of wat grotere) fouten insluipen. Een spelfout is bijvoorbeeld snel gemaakt. Ook een vreemde zinsconstructie of een overdaad aan zinloze informatie kan je tekst behoorlijk verpesten. Je moet jezelf dus echt aanleren om teksten goed door te lezen en eventueel te herzien. Deze stappen kunnen je daarbij helpen:

  • Herschrijf altijd met een frisse blik. Een korte pauze doet wonderen.
  • Lees de tekst hardop. Zo ontdek je meteen of een tekst lekker loopt.
  • Maak aanpassingen waar nodig. Let vooral op spelfouten, herhalingen, complexe zinnen enzovoort.
  • Controleer of de tekst voldoet aan alle punten van de briefing.

Pas zodra alles klopt, ben je klaar om de tekst in te leveren. Want als je direct goed werk levert dan vermindert dat de kans dat de opdrachtgever om een herziening vraagt.

Leer van de feedback die je krijgt

Schrijven is een creatief beroep. Dat betekent dat jouw schrijfstijl misschien niet bij iedereen in de smaak valt. Dat is natuurlijk vervelend, maar van negatieve feedback kun je wel veel leren.

Opdrachtgevers beoordelen de meeste teksten kritisch. En eigenlijk mag je daar heel blij mee zijn. Want soms zien andere mensen gewoon meer zien dan jij. Het kan bijvoorbeeld zomaar gebeuren dat iemand je wijst op een fout die je steeds in de interpunctie of de HTML-codes maakt. Dit zijn waardevolle leermomenten. Probeer dus echt iets met de opmerkingen van je opdrachtgevers te doen. Daar worden jouw teksten alleen maar beter van.

Creëer een efficiënte workflow

Ben jij aan het einde van de dag helemaal tevreden over het werk dat je gedaan hebt? Als je eerlijk bent dan is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Je besteedt veel teveel tijd aan het beantwoorden van e-mails en misschien laat je je overdag zelfs afleiden door social media. Hierdoor krijg je minder gedaan dan je eigenlijk wilt. Gelukkig zijn er een aantal manieren om je workflow te verbeteren.

Het is heel menselijk om bepaalde taken uit te stellen. Maar de deadline komt alsmaar dichterbij en dat betekent dat je nu toch echt hard aan de slag moet. Het belangrijkste is dat je een plek uitzoekt waar je rustig kunt werken. Zorg er dus voor dat je een plek vindt waar geen kinderen rondrennen en waar de hond niet om aandacht bedelt. Dit leidt alleen maar af van datgene wat je moet doen: schrijven.

Iedereen is tegenwoordig aan het multitasken. Toch is dat niet verstandig. Want na het lezen van een e-mail of een korte chatsessie op Facebook duurt het zeker 15 tot 20 minuten voordat je weer lekker in de flow zit. Dus zet de e-mailmelder op je laptop en telefoon gewoon even uit. Zo ben je productiever én je werkt meteen een stuk nauwkeuriger.

Een slimme methode is om je dag in te delen in blokken. Bij elk blok beperk je jezelf dan tot één taak. Het is bijvoorbeeld verstandig om lange blokken te reserveren voor je schrijfsessies, terwijl je tussendoor kleine blokken vrijhoudt voor andere taken. Een goede timer kan je helpen om de focus gedurende het hele blok vast te houden.

Zo krijg je meer opdrachtgevers

Je hebt vertrouwen in je schrijfkunsten. En over het algemeen zijn de klanten tevreden over het werk dat je levert. Toch wil dat niet zeggen dat je automatisch meer opdrachten krijgt. Als je op meer klanten hoopt dan is minstens net zo belangrijk dat je je professioneel en respectvol opstelt. Want na een prettige samenwerking wordt er bij de volgende opdracht misschien weer aan jou gedacht.

Natuurlijk hebben we een aantal tips die je bij jouw missie kunnen helpen:

  • Creëer een professioneel profiel op greatcontent. Zoek een goede foto uit en denk goed na over de tekst die je plaatst.
  • Goede en snelle communicatie is essentieel. Dus stuurt de klant een e-mail? Wacht dan niet te lang met antwoorden. Zo laat je meteen zien dat de opdracht belangrijk voor je is.
  • Beloof nooit dingen die je niet waar kunt maken.
  • Vraag je opdrachtgevers om feedback. Hier word je uiteindelijk alleen maar beter van.

Tot slot zorg je er natuurlijk voor dat je geen deadlines mist. De klant moet erop kunnen vertrouwen dat jij je afspraken nakomt

Hoe zit het eigenlijk met jou? Wat staat er allemaal op JOUW lijstje met goede voornemens?

Geschreven door Suzanne


Comments

  1. Jeanine kramer - 22 January, 2017 @ 14:11

    Beste Suzanne,

    Heb ik nog altijd een account bij jullie?

    Vriendelijke groet,

    Jeanine

    • greatcontent - 23 January, 2017 @ 09:31

      Beste Jeanine,
      Jazeker! Inloggen kan met emailadres en wachtwoord via: https://www.greatcontent.nl/common/login, of gebruik de optie ‘wachtwoord vergeten’ voor hulp.
      Groetjes!

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *