Hoe levert greatcontent daadwerkelijk ‘great content’?

great-content

Wat is de zin van ons bestaan? Op sommige belangrijke levensvragen heb je gewoon geen antwoord. Gelukkig zijn er genoeg vragen waar wél iets zinnigs op te zeggen valt. Zo geven wij bijvoorbeeld een antwoord op die ene prangende vraag: hoe levert het greatcontent team ook echt ‘great content’?

Hieronder geven we enkele van onze beste geheimen prijs. Daarnaast krijg je inzicht in hoe je zelf zo’n project moet benaderen. Want met een goede samenwerking kunnen we veel bereiken.

We leren de klant echt kennen

Het eerste gesprek geeft ons de kans om nieuwe klanten echt te leren kennen. Tijdens onze kennismaking willen we daarom alles weten over iemands plannen, doelen, enzovoort. Onze betrokkenheid bij het project eindigt namelijk niet op het moment dat het schrijven begint.

Door volop vragen te stellen, krijgen we een helder beeld van de wensen, de kwaliteitsverwachtingen en van het tijdschema. Deze informatie vormt vervolgens de basis van de briefing.

  • Doelgroep: wie leest de tekst?
  • Doelstelling: wat wil je met de tekst bereiken?
  • Kwaliteit: wat is het verwachte niveau van de informatie?
  • Deadline: hoe snel moet dit allemaal gebeuren?

We schetsen duidelijke verwachtingen

Een goede tekst raakt de juiste snaar én bereikt de gestelde doelen. Dit laatste is misschien nog wel het allerbelangrijkst. Zodra we de verwachtingen van een klant op papier gaan zetten, nemen we de doelstelling altijd als uitgangspunt. Want dit is de beste (en enige) manier om een succesvolle briefing op te stellen.

Een briefing is eigenlijk niets meer dan een soort to-do lijst voor content. En dat is ook precies de manier waarop we het benaderen. Een standaard briefing delen we in in de volgende sleutelpunten:

  • Doelgroep: voor wie is de tekst bedoeld en wat willen ze lezen?
  • Toon: formeel/informeel
  • Inhoud: wat is het onderwerp? (vergeet niet om een link naar je website toe te voegen als de informatie niet algemeen bekend is)
  • Woordgebruik en stijl: moet de schrijver gebruik maken van vakjargon of moet iedereen de tekst kunnen begrijpen?
  • Structuur: zijn er verwachtingen omtrent de lay-out (titels, paragrafen, lengte, …)
  • Do’s en don’ts: “gebruik niet teveel bijvoeglijke naamwoorden”, …

Meer tips voor een geslaagde briefing:

  • Wees to-the-point. Korte zinnen werken het beste
  • Structureer de informatie op onderwerp en herhaal jezelf niet
  • Wil je weten of de briefing duidelijk is? Laat het dan aan een collega (of het greatcontent team) lezen

We maken (veel!) gebruik van checklists

We zijn groot fan van checklists. We gebruiken ze om onze interne processen te optimaliseren. Maar we gebruiken ze ook voor onze proeflezers en schrijvers (de briefing). Het voordeel van deze lijsten is dat ze gemakkelijk te volgen zijn. Daarnaast is het erg handig dat we ze snel kunnen aanpassen aan de vereisten van elk project.

Onze checklists bestaan uit een aantal basiselementen. Denk bijvoorbeeld aan een samenvatting van de briefing of een opsomming van de belangrijkste knelpunten. Deze checklists veranderen we als het nodig is. De ene keer komt er een aangepaste briefing voor de schrijvers, en de volgende keer wordt er een nieuwe checklist gestuurd naar de proeflezers of naar ons interne team.

We geven concrete voorbeelden

Formele richtlijnen zijn een goed begin. Maar een concreet voorbeeld is toch een stuk veelzeggender. De schrijver krijgt nu een duidelijk idee van de gevraagde lay-out, de schrijfstijl, het taalgebruik, de toon richting de lezer, …

Niet iedere klant heeft zulke voorbeelden paraat. In dat geval zijn er twee opties: of we schrijven een korte voorbeeldzin of we tonen één van de eerste (geslaagde) teksten die voor het project geschreven wordt.

We houden de schrijvers goed geïnformeerd

Zodra alle eisen zorgvuldig op papier zijn gezet, is het aan onze schrijvers. Zij zijn immers degenen die jouw wensen omzetten in een sprankelende tekst. Al zorgen wij wel voor een optimale ondersteuning.

We proberen altijd het uiterste uit onze schrijvers te halen. We geven ze bijvoorbeeld handige tips om in de toekomst nóg betere teksten af te leveren. Ook houden we de schrijvers op de hoogte van eventuele veranderingen. En op zulke momenten aarzelen we niet om een massabericht rond te sturen.

Tot slot doen we ook ons best om de druk van klanten bij de tekstschrijvers weg te houden. Op deze manier kunnen zij zich volledig concentreren op datgene waar ze goed in zijn: schrijven. Is er toch een tekstherziening nodig? Dan zorgen we altijd voor een positieve benadering. We willen ze namelijk helpen om betere teksten te schrijven. Daarvoor is het echt niet nodig om de fouten nog eens extra te benadrukken.

We herzien met een frisse blik

Het project is zorgvuldig voorbereid. Toch weten we allemaal hoe het werkt: er hoeft maar iets te gebeuren of het oorspronkelijke plan moet alweer aangepast worden. Maak je geen zorgen! De sleutel tot een succesvol project zit hem gewoon in het herzieningsproces. Want een frisse blik maakt echt een heel verschil.

Hoelang de herziening duurt, is afhankelijk van de complexiteit van het project (en natuurlijk van de lengte van de checklist). Het kan zelfs gebeuren dat het herzien van de teksten meer tijd in beslag neemt dan het schrijven ervan.

Voor het herzieningsproces kiezen we een aantal willekeurige teksten uit. We leggen ze langs de opgestelde briefing en de checklist voor de proeflezers. Zo weten we zeker dat de teksten uiteindelijk voldoen aan de hoge verwachtingen van de klant.

We verbeteren de kwaliteit voortdurend

De meeste van onze klanten komen uit de e-commerce. Zij stellen hoge eisen. En terecht! Ze willen teksten van goede kwaliteit, en het liefst willen ze dat zo snel mogelijk geleverd krijgen. Vaak gaat het zelfs om grote batches van vergelijkbare teksten (zoals product- en categoriebeschrijvingen). Laat dat nu net onze kracht zijn.

  • Het is logisch dat we de kwaliteit voortdurend bewaken. Maar dat is niet het enige. We werken er namelijk hard aan om de kwaliteit steeds verder te verbeteren. Dit is wat we allemaal ondernemen om dit belangrijke doel te bereiken:
  • Verbeteren van de schrijversbriefing. We voegen meer details toe en we herformuleren onderdelen die tot misverstanden leiden.
  • Beoordelen van onze checklists. We voegen meer punten toe en we specificeren de lastige onderdelen.
  • We vervangen de voorbeeldtekst voor een tekst die nog beter is. Soms voegen we zelfs meer teksten toe zodat de schrijver echt een compleet beeld krijgt.
  • We selecteren schrijvers van een hoger kwaliteitsniveau of we kiezen een speciale groep schrijvers uit (groepsorder). Je krijgt dan schrijvers die veel kennis hebben van een specialistisch onderwerp (let op: dit heeft wel invloed op de prijs van het project).
  • We trainen onze schrijvers en proeflezers. Dit doen we zowel telefonisch als via de e-mail.

We houden gewoon van Excel

Aan sommige projecten stel je wat extra eisen. Misschien gaat het om een specifieke opmaak. Maar het kan ook zo zijn dat je meer informatie wilt geven dan je in de briefing kwijt kunt.

Veel van dit soort zaken lossen we gemakkelijk op met de lay-out tool. Is dat niet mogelijk? Dan kunnen je altijd nog vertrouwen op ons team van Excel-liefhebbers. Want zij hebben een bestand gecreëerd waarmee alle data gemakkelijk kan worden omgezet. Hierdoor krijg je vanzelf het juiste formaat en de juiste structuur.

Wellicht deel je onze liefde voor Excel niet. Toch kan het zomaar gebeuren dat er voor jouw project wat specifieke aanpassingen nodig zijn. Je hoeft dan alleen maar contact met ons op te nemen. Wij vertellen je graag wat er allemaal mogelijk is.

In een notendop

Het succes van een project wordt grofweg bepaald door drie factoren: gekwalificeerde schrijvers, duidelijke communicatie én gedetailleerde omschrijvingen. Deze factoren zorgen gezamenlijk voor die ‘great content’ waar jij naar op zoek bent.

 


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *