Pas op voor de negatieve effecten van slechte content

effecten slechte content

Marketingexperts waarschuwen regelmatig voor slechte content. Maar is dit nu echt zo schadelijk voor de bedrijfsresultaten? Jazeker! En wij laten je graag zien waarom.

Slechte content heeft invloed op de Google zoekresultaten

Zoekmachine Google is een aantal jaar geleden een strijd begonnen tegen slechte content. Algoritmes als Panda en Penguin spelen hierbij een essentiële rol. Deze algoritmes maken het namelijk mogelijk om websites op kwaliteit te beoordelen. Goede content zorgt voor een hoge ranking, terwijl slechte content een website juist ver in de lijst laat zakken.

Een lage ranking in de Google-zoekresultaten is en blijft een groot probleem. Kijk maar eens naar de cijfers. Volgens het Amerikaanse contentmarketingbureau Brafton maakt maar liefst 89% van de consumenten gebruik van een zoekmachine wanneer ze een product of een bepaalde dienst nodig hebben. En wat misschien wel belangrijker is: de bovenste drie pagina’s krijgen zo’n 60% van de kliks. De kwaliteit van de content heeft hierdoor grote invloed op het aantal bezoekers.

De cijfers zijn veelzeggend

Slechte content zorgt ervoor dat minder bezoekers de weg naar de website weten te vinden. Toch zit het probleem hem niet alleen in de lage ranking in de zoekmachines. Volgens Written.com heeft slechte content nog veel meer negatieve effecten. Deze feiten zijn bijvoorbeeld al veelzeggend:

  • 60% van de bestaande klanten gaat positiever over een merk denken als ze zojuist kwalitatieve content onder ogen hebben gehad.
  • 70% van de bezoekers wil een bedrijf eerst goed leren kennen voordat ze tot aankoop overgaan.
  • Maar liefst 84% weigert om met een bedrijf in zee te gaan waar ze niet het volste vertrouwen in hebben.

Uit bovenstaande cijfers kunnen we concluderen dat mensen eerst goed geïnformeerd willen worden. Pas daarna besluiten ze om daadwerkelijk klant te worden. Met slechte content ga je hen echt niet overtuigen om de deal te sluiten.

Het is een kwestie van je expertise tonen

De concurrentie op internet is groot. Hierdoor kunnen klanten tegenwoordig erg kritisch zijn. Want als de website van een bedrijf ze niet aanstaat dan gaan ze gewoon naar de concurrent. De content moet bezoekers daarom meteen duidelijk maken dat ze op de juiste plek zijn aanbeland. Maar hoe doe je dat?

Bedrijven kunnen klanten voor zich winnen door content te plaatsen waarmee ze hun expertise laten zien. De teksten moeten duidelijk en goed onderbouwd zijn. Op deze manier ontwikkelt een bedrijf een professioneel en betrouwbaar imago. Slechte content geeft eerder het tegenovergestelde signaal af. Bezoekers hebben nu geen goede reden meer om nog eens naar de website terug te keren.

Hoe zit het met content op social media?

Elk bedrijf en elk merk moet zich tegenwoordig profileren op social media. Dus als we het over content hebben, bedoelen we niet alleen de teksten die op een bedrijfswebsite staan. Ook netwerksites zoals Facebook, Instagram en Twitter bieden kansen die je niet mag laten liggen.

Eén van de belangrijkste kenmerken van social media is natuurlijk dat mensen content kunnen delen. Maar je moet niet vergeten dat bijna iedereen de beste versie van zichzelf wil laten zien. Daarom delen mensen alleen artikelen die ze bijvoorbeeld interessant, grappig of fascinerend vinden. Voor slechte content is eigenlijk geen plek.

Er is nog een reden waarom social media zo interessant zijn voor bedrijven. De reacties die onder een video, Facebookpost of een blog komen te staan leveren namelijk handige informatie op. Welke mensen lezen of bekijken de content? En wat houdt hen in het dagelijks leven bezig? Met deze informatie kun je duidelijke buyer persona’s te creëren. Het is een gemiste kans als je content plaatst die door iedereen genegeerd wordt.

Daar gaat je reputatie

Er zijn uiteraard genoeg blogs en andere artikelen die wél volop gedeeld worden op social media. Alleen gebeurt dat soms niet om de goede reden. Zo zette vrouwenblad Viva in 2015 bijvoorbeeld een artikel online met de veelzeggende titel ’10 redenen om een donkere man te daten’. Veel mensen op Twitter noemden het lijstje stigmatiserend en racistisch. De hoofdredacteur van Viva moest vervolgens diep door het stof om de reputatie van het blad te redden.

Van deze kleine rel kunnen we in ieder geval één ding leren: denk altijd goed na over de informatie die je plaatst. Foutieve of ondoordachte content kan namelijk enorme imagoschade veroorzaken. En het is heel lastig om dat weer ongedaan te maken.

Goede content werkt!

Slechte content kan de bedrijfsresultaten op verschillende manieren beïnvloeden. De lage ranking in Google, het gebrek aan een betrouwbaar imago en de weinige likes en shares op social media zorgen allemaal voor een daling in de bezoekersaantallen.

Gelukkig worden bedrijven zich steeds meer bewust van het belang van goede content. Een professionele tekstschrijver kan echt het verschil maken. Het is niet voor niets dat marketingexperts hier zo op hameren. Want goede content werkt!


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *