7 handige tips voor het schrijven van een effectieve call-to-action

call-to-action

Een call-to-action is de perfecte afsluiter van een blog of een landingspagina. Maar hoe schrijf je een goede actiegerichte zin of alinea? Wij geven je de beste tips!

Ontdek het nut van een call-to-action

Alle teksten die op internet circuleren hebben een bepaald doel. Misschien wil je mensen aansporen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Of hoop je toch dat bezoekers een offerte aanvragen of direct een product gaan bestellen? Wat je doel ook is: met een goede call-to-action bereik je datgene wat jij voor ogen hebt.

De naam ‘call-to-action’ zegt eigenlijk alles al. Het is een oproep om direct tot actie over te gaan. En die oproep is hard nodig. Het is namelijk een groot misverstand dat bezoekers uit zichzelf wel actie ondernemen. Als jij ze niet stuurt dan gebeurt er vaak ook niks. Een call-to-action is dus echt een onmisbaar hulpmiddel.

Tip 1: kies voor een opvallende plaats

Er zijn maar weinig mensen die een webtekst van begin tot eind lezen. De meesten kiezen ervoor om een tekst snel en globaal te scannen. Op deze manier halen ze alleen de interessantste informatie eruit.

Als je wilt dat een bepaalde alinea gelezen wordt dat moet je er dus voor zorgen dat het opvalt. Daarom plaatsen veel schrijvers de call-to-action meteen na de introductie óf helemaal aan het einde van de tekst. Met een opvallende opmaak leg je zelfs nog meer nadruk op deze belangrijke boodschap.

Tip 2: weet wat de klant wil

Bij een call-to-action draait het erom dat je mensen verleidt om iets te doen. Maar dat lukt alleen als jouw doel daadwerkelijk aansluit bij de wensen van de bezoeker. Het is dus essentieel om te weten in welke fase iemand zich bevindt.

Consumenten doorlopen meerdere fases voordat ze tot aankoop overgaan. Het begint met rustig oriënteren. Vervolgens worden de verschillende opties zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Pas daarna komt er een definitieve beslissing. In de marketingwereld wordt dit proces een ‘buying cycle’ genoemd.

Deze buying cycle geeft essentiële informatie over de inhoud van de call-to-action. Want als iemand zich nog aan het oriënteren is dan heeft het weinig nut om al aan te sturen op een aankoop. Kijk daarom goed naar de tekst die bij de call-to-action hoort. Dit helpt je om te ontdekken wat de klant nodig heeft.

Tip 3: krachtige woorden doen al het werk

Een call-to-action moet potentiële klanten motiveren. En wat werkt er nu motiverender dan de gebiedende wijs? Met actiegerichte woorden als ‘neem’, ‘bespaar’ en ‘ontdek’ stimuleer je mensen om contact op te nemen of om direct te profiteren van die mooie aanbieding.

De juiste woordkeuze is sowieso essentieel voor een effectieve boodschap. Kijk maar eens naar deze korte call-to-action:

‘Deze actie loopt maar tijdelijk. Bestel de nieuwe Nike sneakers dus snel!’

Woorden als ‘snel’, ‘nu’ en ‘vandaag’ geven altijd een soort noodzaak aan. De lezer krijgt hierdoor het gevoel dat hij of zij meteen actie moet ondernemen. Anders kan die goede deal weleens aan de neus voorbijgaan.

Tip 4: speel in op de menselijke emoties

Mensen laten zich veelal leiden door emoties. Er zijn een aantal emoties die ons beïnvloeden bij het doen van internetaankopen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De angst om iets te missen
  • Nieuwsgierigheid. Is dit product écht zo goed als ze zeggen?
  • Trots. Ik heb die nieuwste iPhone, sneakers e.d. (en anderen niet)

De call-to-action is toch het perfecte moment om deze emoties extra aan te wakkeren.

Tip 5: hoop doet leven

Hoop is een ander soort emotie dat goed kan werken. Tenminste, als je een call-to-action schrijft voor een product of dienst dat een bepaald probleem oplost. Stel je runt een bedrijf dat is gespecialiseerd in afslankproducten. Dan biedt een call-to-action de uitgelezen mogelijkheid om het probleem én de oplossing nogmaals te herhalen. Wat dacht je bijvoorbeeld van:

Probeer je al jaren om af te vallen maar lijkt niets te werken? Probeer dan onze veilige en beproefde afvalmethode!

In deze call-to-action zitten weer een aantal woorden die zorgvuldig zijn uitgekozen. Het geeft namelijk meteen vertrouwen als iets ‘veilig en beproefd’ is. Je kunt mensen ook hoop geven door ze te wijzen op het gewichtsverlies. Dus:

Start nu en verlies meteen 5 kilo in de eerste maand!

Wie kan deze call-to-action nu weerstaan?

Tip 6: bied perspectief

E-mailadressen zijn van grote waarde voor bedrijven. Brengen ze een nieuw product op de markt? Met één enkele e-mail zijn alle geregistreerde klanten direct op de hoogte. Met een call-to-action kun je bezoekers overtuigen om gegevens achter te laten. Maar dan moet er wel iets tegenover staan.

De SEO experts van Backlinko pakken het slim aan. Zij plaatsten in september 2016 een artikel met zeventien manieren om meer e-mailabonnees te krijgen. Aan het einde van de introductie werd (vrij vertaald) de volgende call-to-action verwerkt:

Ontvang meer e-mailabonnees: Download hier de checklist die laat zien hoe je deze zeventien strategieën snel in je eigen website verwerkt.

Deze korte tekst doet iets heel belangrijks: het biedt perspectief. Want als je het bestand downloadt dan krijg je meer informatie over hoe je die strategieën in de praktijk brengt. Daarnaast belooft de call-to-action dat deze tips meer e-mailabonnees opleveren. Een beter vooruitzicht kunnen ondernemers zich niet wensen.

Tip 7: eenvoud is het toverwoord

Hoe effectief een call-to-action is, is vooral afhankelijk van de woordkeuze. Je woorden bieden hoop, roepen een verlangen op of geven juist het gevoel dat consument echt iets gaat missen. Maar er is nóg een element waar alle call-to-actions aan moeten voldoen. En dat is eenvoud.

Een goede call-to-action hoort kort en bondig te zijn. Gebruik dus geen lange, ingewikkelde zinnen maar houd het simpel. Zorg er ook voor dat je er maar één boodschap in verwerkt. Een aanbieder van online cursussen kan mensen bijvoorbeeld vragen om zich aan te melden voor de nieuwsbrief óf om zich direct in te schrijven voor de lessen. Allebei zorgt voor verwarring. De kans is dan groot dat de lezer helemaal niets meer doet.

Meer tips en voorbeelden

Sommige bedrijven weten precies hoe ze bezoekers kunnen verleiden met een call-to-action. Daarom heeft CoSchedule nog veel meer mooie voorbeelden online gezet. Dit zorgt ongetwijfeld voor inspiratie!


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *