Google ‘Possum’, alle veranderingen op een rij

Google Possum Update

Na Pinguïn, Pigeon en Panda is het nu de beurt aan ‘Possum’, Google’s nieuwste update van het algoritme. Wat betekent dit eigenlijk voor de zoekresultaten van jouw bedrijf?

Wat is Google ‘Possum’?

Google ‘Possum’ is de meest recente algoritme update van ‘s werelds populairste zoekfunctie, Google. De update is pas een maand actief (sinds 1 september 2016), maar is nu al ‘trending topic’ binnen de Google community, die heeft besloten het de naam ‘Possum’ (buidelrat) te geven. Niet geheel onverwachts, aangezien haar voorgangers (Penguin, Pigeon & Panda) ook stuk voor stuk met de letter ‘P’ begonnen.

De update is een toevoeging aan het bestaande kernalgoritme Google ‘Panda’, dus de veranderingen zijn beperkt en zullen niet op alle vlakken zichtbaar zijn. Het lijkt erop dat ‘Possum’ zich voornamelijk heeft gericht op aanpassingen binnen de lokale zoekfunctie van Google (zoekterm in combinatie met een locatie). Daarnaast is het voor spam-gerelateerde content ingewikkelder geworden hoog in de Google ranking te komen staan.

Alle feiten op een rij

Heel leuk die update, maar wat betekent dit nu feitelijk voor jouw bedrijf? Het zou natuurlijk zonde zijn wanneer je na al het zware werk je positie in Google verliest. Geen zorgen, want wij hebben de belangrijkste veranderingen voor jou op een rij gezet.

Verandering 1: Bedrijven die buiten de fysieke stadsgrenzen liggen hebben een plotselinge stijging in de Google ranking doorgemaakt.

Voor bedrijven die buiten de fysieke grenzen van een bepaalde stad liggen, is dit onderdeel van het Google algoritme jaren een doorn in het oog geweest. Technisch gezien vallen ze namelijk niet binnen de officiële grenzen van de betreffende stad, wat in de praktijk leidt tot lage rankings in de zoekresultaten van Google.

Een restaurant dat net aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal is gevestigd, bevindt zich officieel gezien niet meer in Utrecht. Met andere woorden, een hoge ranking in Google kan hij vergeten wanneer iemand op ‘ijzerwarenhandel Utrecht’ zou zoeken. Niet helemaal logisch, aangezien zo’n restaurant het toch voornamelijk van de stad Utrecht moet hebben.

Google heeft niet stil gezeten, en heeft met de nieuwste update ook dit probleem opgelost. Na de Google ‘Possum’ update hebben bedrijven die zich buiten de officiële stadsgrenzen bevinden, een plotselinge stijging gezien in de Google ranking. Een godsgeschenk voor ondernemingen net buiten de stad, omdat lokaal gevonden worden nu alleen maar eenvoudiger is geworden.

In de Verenigde Staten zijn ondertussen meerdere voorbeelden bekend van dergelijke veranderingen en hoe deze invloed hebben op de zoekfuncties van de klant. Bedrijven die zonder enige aanpassingen van plek 30+ naar de top 10 zijn gestegen, zijn geen uitzonderingen.

Verandering 2: Adres en telefoonnummer worden door Google gefilterd.

Voor de update werd de filter toegepast op lokale resultaten waarbij het telefoonnummer of adres gelijk was. Voor sommigen heel lastig, aangezien meerdere ondernemers met hetzelfde adres of telefoonnummer als 1 resultaat werden behandeld.

Goed nieuws voor deze ondernemingen! Met de nieuwste update is het mogelijk gemaakt om allemaal in de lokale zoekresultaten te verschijnen. Hoe werkt dat nu precies?

Stel jij en drie andere tandsartsen zijn werkzaam in dezelfde praktijk. Ieder van jullie staat ingeschreven op hetzelfde adres en met hetzelfde telefoonnummer. Normaal gesproken zouden we slechts 1 (willekeurige) tandarts in de lokale zoekresultaten terug vinden, maar door de nieuwe update is het voor alle drie mogelijk een positie binnen de Google ranking te behalen.

Verandering 3: De fysieke locatie van de ‘zoeker’, is van groter belang geworden.

Door Google ‘Possum’ is de fysieke locatie van de persoon die zoekt een stuk belangrijker geworden dan voor de update. De zogeheten ‘3-pack’ (de eerste drie zoekresultaten die onder het Google Maps kaartje verschijnen) werkt niet meer exact hetzelfde, waardoor het kan voorkomen dat je als bedrijf niet zo eenvoudig in de lokale zoekresultaten terecht komt.

Wat heeft deze plotselinge verandering nu veroorzaakt? Je verwacht natuurlijk dat jouw bedrijf wel in de zoekresultaten verschijnt bij een lokale zoekopdracht. Echter, de fysieke locatie van de ‘zoeker’ maakt vanaf nu het grote verschil. Dit ziet eruit als volgt:

Twee personen zoeken op Google naar een fietsenwinkel in Utrecht, waarvan de een zich in Utrecht zelf bevindt en de ander in Amsterdam. De eerste drie zoekresultaten bevinden zich voor eerstgenoemde persoon in Utrecht. Echter, afhankelijk van de afstand tot Utrecht, zal de persoon uit Amsterdam uitsluitend zoekresultaten te zien krijgen die dichter bij zijn fysieke locatie gelegen zijn.

Verandering 4: Kleine aanpassingen aan het zoekwoord resulteren in meer gevarieerde zoekresultaten.

Het antwoord op de vraag of licht variërende zoekwoorden op Google verschillende zoekresultaten geeft, blijft onduidelijk. Desalniettemin heeft de aanvang van ‘Possum’ iets meer helderheid in het algoritme van Google gebracht. Sinds de update worden er namelijk steeds meer verschillende zoekresultaten gesignaleerd bij het gebruik van licht variërende zoekwoorden.

De eerder genoemde fietsenwinkel uit Utrecht zal op de termen ‘fietsenwinkel Utrecht’, ‘Utrecht fietsenwinkel’ en ‘fietsenwinkels Utrecht’ door de nieuwe update een beter gevarieerd resultaat geven. Als bedrijf dien je je dus beter in te lezen in de gebruikte zoekopdrachten naar jouw product of dienst. Hoe meer verschil, hoe beter!

Verandering 5: De lokale filter lijkt onafhankelijker van de organische filter te functioneren.

De connectie tussen de lokale filter en organische filter (filter van natuurlijke zoekresultaten) lijkt enorm te zijn afgenomen binnen de Google zoekresultaten. Als bedrijf met meerdere websites (met vergelijkbare/duplicate content) zal je vanaf nu minder getroffen worden door de filterfunctie van Google. Organische en lokale resultaten kunnen vanaf nu zonder problemen naast elkaar bestaan.

Waar de filter voorheen de resultaten als gelijk zag (en deze dus als gelijk behandelde) is het vanaf nu mogelijk in beide resultaten een optimale ranking te behalen. Volledig terecht, want je wil natuurlijk dat jouw bedrijf in beide rankings het beste resultaat kan behalen.

Tot slot

Hoewel de Google ‘Possum’ update pas net een maand geleden is doorgevoerd, lijkt het ons duidelijk dat we hier te maken hebben met een grote impact op het algoritme. Het online speelveld is eenvoudiger te bereiken en geeft ieder een gelijke kans om hoog in de Google rankings te komen. Dit is het perfecte moment voor de SEO-experts onder ons om de SEO-strategie nog eens goed onder de loep te nemen.


Geschreven door David


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *