Ben jij voorbereid op een toekomst met meer content?

Content

Marketingexperts hadden de afgelopen jaren een helder advies: content draait om kwaliteit, niet om kwantiteit. Toch kiezen steeds meer bedrijven voor een tegenovergestelde strategie. En dat lijkt verrassend goed te werken.

De vernieuwende marketingstrategie van Jeff Bezos

In augustus 2013 kocht zakenman Jeff Bezos The Washington Post. Voor een bedrag van 250 miljoen dollar werd hij niet alleen eigenaar op papier, maar ging hij zich ook bemoeien met de inhoud en het marketingbeleid van de Amerikaanse krant. Zo zorgde Bezos er onder andere voor dat het aantal online publicaties sterk toenam. Deze opmerkelijke verandering bleek al snel een zeer strategische zet.

Content marketingplatform BuzzSumo constateert dat er tegenwoordig meer websites zijn die zoveel mogelijk content publiceren. Vaak gaat het dan om honderden artikelen en video’s per dag. The Washington Post creëert zelfs nóg meer content. Dagelijks verschijnen er namelijk zo’n 1200 nieuwe publicaties online. Deze strategie heeft de krant tussen april 2015 en april 2016 al 28% meer bezoekers opgeleverd.

Een verschuiving van kwaliteit naar kwantiteit

De nadruk op kwantiteit staat haaks op het idee dat content vooral inhoudelijk sterk moet zijn. Want het is nu eenmaal onmogelijk om elke dag honderden artikelen te publiceren die allemaal even interessant en goed geschreven zijn. Dus moet je die hoge kwaliteitseisen loslaten en gewoon zoveel mogelijk content publiceren? Of moet je toch vasthouden aan het algemeen heersende idee dat kwaliteit boven alles gaat?

Op dit moment zijn er eigenlijk twee kampen. Maar toch lijkt er een langzame verschuiving te zijn van kwaliteit naar kwantiteit. Het idee dat deze strategie meer bezoekers trekt, komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Bezos en zijn medestanders beroepen zich namelijk op de beroemde long tail theorie van Chris Anderson.

Maak kennis met de long tail theorie

Honderden artikelen leveren gezamenlijk meer bezoekers op dan een handvol populaire posts. Dit idee vormt het uitgangspunt van de long tail theorie. Deze theorie is bedacht door Chris Anderson, voormalig hoofdredacteur van Wired Magazine. Hij gebruikte het in 2004 om de verkoopstrategie van bedrijven als Bol.com en Amazon.com te beschrijven. Sindsdien is dit één van de bekendste theorieën in de marketingwereld.

In de long tail theorie worden producten verdeeld in twee categorieën. Ten eerste zijn er de populaire artikelen die zichzelf bijna lijken te verkopen. Het zijn er slechts een paar, maar de verkoopcijfers zijn (in ieder geval tijdelijk) erg hoog. Daarnaast hebben Bol.com en Amazon ook producten in het assortiment waar minder vraag naar is. Dit zijn er uiteraard veel meer dan de echte bestsellers. Aangezien deze producten een groter deel van de markt innemen, leveren ze gezamenlijk meer geld op.

Meer content betekent meer traffic

Jeff Bezos kiest voor dezelfde benadering als Amazon en Bol.com. Alleen gaat het nu niet om een grote variatie aan producten, maar aan online content. Met de 1200 artikelen en video’s per dag kan The Washington Post een zeer grote doelgroep bereiken. Hoewel veel posts relatief weinig aandacht krijgen, neemt het totaal aantal lezers toch behoorlijk toe.

Houd het kort

Deze nieuwe strategie vraagt wel om een andere benadering van de tekstschrijvers. De belangrijkste verandering is dat artikelen weer een korter worden. De magische grens lijkt vooralsnog op 1000 woorden te liggen, al mag het natuurlijk ook een stuk korter zijn. Deze ontwikkeling is op zich niet zo vreemd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meeste lezers op de helft van een artikel al afhaken.

Korte posts zijn de toekomst. En daarbij gaat het niet alleen om geschreven content. Video’s en audiofragmenten zijn bijvoorbeeld een handige manier om de website snel en efficiënt te vullen. Maak daar dus slim gebruik van.

Ga op zoek naar nieuwe kansen

Online content moet zoveel mogelijk gedeeld worden. Hoe meer mensen er zijn die jouw posts delen, hoe meer nieuwe bezoekers de website weten te vinden. Maar mensen zijn wel selectief in de content die ze willen delen. Zo hebben korte teksten de voorkeur aangezien ze weinig tijd opslokken. Daarnaast moet de content interessant genoeg zijn om het onder de aandacht te brengen van familie, vrienden of bekenden.

Op dit terrein valt nog heel wat winst te behalen. Want als je veel (korte) content wilt publiceren dan gaat dit meestal ten koste van de kwaliteit. Gelukkig zijn er wel manieren om kwantiteit en kwaliteit te combineren:

  • Probeer niet om het hele verhaal te vertellen. Focus je op één element en diep dat uit.
  • Maak korte samenvattingen van lange diepgravende artikelen.
  • Creëer een serie verhalen. Een wetenschappelijk onderzoeksartikel kun je namelijk gemakkelijk opdelen in meerdere episodes.

Aanpassen van de oude marketingstrategie

Het stijgende bezoekersaantal van The Washington Post is behoorlijk indrukwekkend. Toch zijn 1200 artikelen en video’s per dag voor veel websites niet haalbaar. En dat is ook helemaal niet nodig. Maar deze nieuwe trend is natuurlijk wel een aanwijzing dat bedrijven de huidige marketingstrategie eens goed onder de loep moeten nemen.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *