Dit zijn de resultaten van de CMO Survey van augustus 2016!

CMO Survey

Twee keer per jaar wordt de zogenaamde CMO Survey gepubliceerd. In dit rapport staan allerlei resultaten en voorspellingen uit de Amerikaanse marketingwereld.En dat levert natuurlijk bruikbare informatie op!

Alle marketingresultaten en -voorspellingen in cijfers

Marketing is al decennialang een belangrijke factor in de bedrijfswereld. Maar de manier waarop het wordt ingezet, verandert regelmatig. Het ene jaar ligt de focus op social media, en het volgende jaar verschuift de aandacht toch meer naar mobiele marketing. En ook het budget dat naar de marketingafdeling gaat, kan per jaar behoorlijk verschillen. De CMO Survey toont al deze gegevens in een uitgebreid rapport.

De informatie voor het rapport komt van Amerika’s meest vooraanstaande marketeers. Het zijn de topmensen van bedrijven als Walmart en P&G die voor de CMO Survey worden uitgenodigd. Zij krijgen vragen voorgeschoteld als:

  • Welk percentage van het complete budget gaat naar marketing?
  • Is het marketingbudget de laatste 12 maanden toegenomen of afgenomen? En met hoeveel dan?
  • Welk percentage van het marketingbudget gaat naar social media?
  • In welke mate is mobiele marketing van invloed op de bedrijfsprestaties?
  • Is de rol van marketing binnen jouw bedrijf de afgelopen 5 jaar veranderd?

In de CMO Survey staan al deze vragen samengevat in cijfers. Dit geeft een goed beeld van de meest recente resultaten en de verwachte marketingtrends. We hebben de opvallendste uitkomsten van augustus 2016 voor je op een rij gezet.

Blijf de concurrentie de baas

Klanten zijn veeleisend. Ze verwachten kwaliteit, service en een goede prijs. Maar er is nog een factor waar bedrijven rekening mee moeten houden: de concurrentie. Ondernemers moeten voortdurend met elkaar concurreren om klanten binnen te halen. Zo’n 72% van de ondervraagde marketeers verwacht dat deze strijd de komende maanden alleen maar heviger wordt.

Hoe blijft een bedrijf de concurrentie nu de baas? Volgens de CMO Survey denkt 62% dat er steeds meer prijsverlagingen komen. Consumenten zijn hier immers erg gevoelig voor. Daarnaast voorspelt 56% dat er meer innovatie komt. Want vooruitgang is toch de enige manier om een bedrijf echt te laten groeien.

Een verwachte toename van het marketingbudget

In het bedrijfsleven draait het allemaal om budgetten. Hoe belangrijker een afdeling is, hoe meer budget er naartoe gaat. De CMO Survey laat zien dat marketing steeds belangrijker wordt. Het afgelopen jaar nam het gemiddelde marketingbudget toe met 6%. En voor de komende 12 maanden wordt een toename van 7,2% voorspeld.

Het totale marketingbudget wordt altijd over veel verschillende elementen verdeeld. Zo gaat een deel van het geld bijvoorbeeld naar personeelskosten (bij 47,9% van de bedrijven) en naar marketingtraining (31,7%). Meer dan de helft (51,4%) van de bedrijven neemt social media op in het marketingbudget. Daarnaast geeft 41,7% geld uit aan professioneel marketingonderzoek.

Er vindt nog een interessante selectie plaats bij de verdeling van het marketingbudget. Want hoe verhouden traditionele marketing en online marketing zich tot elkaar? Het grootste percentage gaat tegenwoordig naar digitale marketing. Dit was natuurlijk te verwachten. Maar het is wel opvallend dat dit percentage afneemt. In februari 2016 was er nog een stijging van 13,2% en in augustus is dat ‘slechts’ 9,9%. Het budget voor traditionele marketing daalt daarentegen steeds minder hard.

Uitgaven versus inkomsten

Het marketingbudget en de omzet zijn sterk met elkaar vervlochten. Een slim marketingbeleid verhoogt de omzet. En dankzij een hoge omzet kunnen bedrijven meer investeren in reclame en andere marketingactiviteiten.

Uit de CMO Survey blijkt dat bedrijven 7,5% van de omzet investeren in marketing. Dit is een gemiddelde van B2B organisaties (business-to-business) en B2C organisaties (business-to-consumer). Daarnaast is er in de CMO Survey onderscheid gemaakt tussen bedrijven die diensten leveren én bedrijven die producten verkopen.

Bij organisaties die producten aan consumenten leveren, is het percentage het hoogst (namelijk 10,2%). Dat komt omdat er voor deze consumenten veel te kiezen valt. Zo zijn er bijvoorbeeld honderden webshops die leuke dames- of herenkleding verkopen. Goede marketing is voor deze bedrijven dus essentieel. Anders gaat de klant naar de concurrent.

Hoe belangrijk is social media nu echt?

In augustus 2016 was gemiddeld 11,7% van het marketingbudget gereserveerd voor social media. En dat percentage neemt nog altijd toe. Naar verwachting besteden bedrijven over een jaar al 14,1% aan social media. Over vijf jaar is dit zelfs 22,2%. Bijna een verdubbeling dus.

Facebook is al jarenlang marktleider als het gaat om social media. In Amerika maakt maar liefst 72,5% van de bedrijven gebruik van dit platform. Ook microblogging doet het goed. Dit zijn platforms waarbij je korte teksten of multimediafragmenten kunt posten. Denk bijvoorbeeld aan Twitter of Instagram. Ruim 55% van de bedrijven is al actief bezig met microblogging. In 2009 was dat nog 44,9%.

De cijfers zijn veelbelovend. Maar hoeveel invloed heeft social media nu echt op de bedrijfsprestaties? Verrassend genoeg zijn er relatief weinig marketeers die de kwantitatieve impact kunnen bewijzen. Bij B2B organisaties is dit 28,3% en bij B2C gaat het zelfs om 50% van de bedrijven. Er valt dus nog heel wat winst te behalen.

Meer aandacht voor mobiele marketing

De moderne consument is altijd en overal online. En daar kunnen ondernemers natuurlijk weer handig op inspelen. Het begint al met een goede app of mobiele website. Maar je trekt pas echt extra klanten als je slim campagne voert op bijvoorbeeld Instagram of Snapchat. Op deze manier kun je zelfs een heel nieuwe doelgroep bereiken.

Mobiele marketing is op dit moment echt in opkomst. In augustus 2016 gebruikten bedrijven gemiddeld 3,8% van het marketingbudget voor mobiele activiteiten. In de komende drie jaar gaat dit percentage waarschijnlijk stijgen naar 8,3%. Deze stijging van 118% is toch erg veelzeggend.

De nieuwe rol van marketing

Marketeers hebben als voornaamste doel om een merk of bedrijf stevig in de markt te zetten. Daarnaast houden ze zich tegenwoordig bezig met social media, marketinganalyse, e-commerce, innovatie, marketingstrategieën en nog veel meer. We kunnen dus wel zeggen dat marketing een hele nieuwe rol heeft gekregen.

Meer dan 93% van de ondervraagden vindt ook dat het werkgebied de afgelopen vijf jaar steeds verder is verbreed. Hierbij constateert 11,2% zelfs dat het extreem veel breder is geworden. En wie weet komen er in de toekomst nog veel meer elementen bij.

Ben je benieuwd naar alle cijfers uit de CMO Survey? Hier vind je het hele rapport.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *