Wat moet je anno 2016 weten over content marketing?

Content Marketing

De marketingwereld is behoorlijk dynamisch. Ook op het gebied van content marketing verandert er veel. Dus hoe staat het er nu eigenlijk voor?

Het begrip ‘content marketing’

Laten we beginnen bij het begin. Want wat is content marketing? Heel simpel gezegd is het een vorm van marketing waarbij de doelgroep centraal staat. Het is jouw taak om hen de helpende hand te bieden. Hiervoor moet je weten welke informatie je klanten nodig hebben en waar ze dit zoeken. Vervolgens pas je de content hier zorgvuldig op aan.

Bij content marketing draait het allemaal om klantenbinding. Je creëert relevante, waardevolle informatie waarmee je laat zien dat je verstand van zaken hebt en dat je de doelgroep begrijpt. Er ontstaat een vertrouwensband waardoor de klanten uiteindelijk vanzelf naar je toekomen.

Een veranderende kijk op content marketing

Marketingexperts zijn het er inmiddels over eens: content marketing werkt. Veel bedrijven hebben tegenwoordig zelfs echte specialisten in dienst. Maar het vakgebied gaat natuurlijk wel met de tijd mee. De content marketing van nu is dus niet hetzelfde als die van tien jaar geleden.

Het Content Marketing Institute heeft een aantal professionals gevraagd naar de belangrijkste veranderingen. En daar kwam zeer bruikbare informatie uit voort.

De hedendaagse marketeer kiest voor kwaliteit

Het grootste verschil tussen nu en een paar jaar geleden, is de verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit. Vroeger was je bijna verplicht om dagelijks nieuwe content aan je website toe te voegen. Dat hoeft gelukkig niet meer. Het is juist veel belangrijker dat je blogs en andere teksten inhoudelijk sterk zijn.

De nadruk op kwaliteit is ook weer terug te vinden bij Google. De zoekmachine beloont kwaliteit namelijk met een hoge ranking. Google tevreden én je klanten tevreden. Wat wil je nog meer?

Visuele content telt

Bij online content moet je niet alleen denken aan geschreven teksten. Foto’s en vooral video’s zijn echt van onschatbare waarde. Dat komt omdat maar liefst 70% van de mensen visueel is ingesteld. Een goede content marketeer kan dit tegenwoordig dus niet meer negeren.

Een bedrijf als Coolblue pakt deze visuele content serieus aan. De elektronicawinkel heeft zelfs een eigen YouTube-kanaal opgezet waar de nieuwste telefoons, 3D-printers en andere gadgets worden besproken. Ook geven ze in de video’s antwoord op interessante vragen van klanten. Want hoe reset je je nieuwe sporthorloge? En is het eigenlijk mogelijk om een backup van je iPhone te maken? Coolblue weet het!

Vertel een uniek verhaal

Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van content marketing. En dat aantal lijkt met de dag verder te stijgen. Het resultaat is dat de concurrentie steeds meer is toegenomen. De kunst is dan ook om je te onderscheiden van alle andere bedrijven in jouw branche. Maar hoe doe je dat?

Kijk eerst eens kritisch naar wat je bedrijf zo uniek maakt. Misschien heb je wel een reisbureau en ben je gespecialiseerd in verre reizen. De klanten zijn echte avonturiers die graag meer willen weten over onontdekte plekjes en enerverende activiteiten. Laat ze zien wat de wereld allemaal te bieden heeft. Plaats bijvoorbeeld een reportage over een tocht door de Surinaamse jungle of geef tips over de lekkerste lokale gerechten. Jij bent de expert, dat is wel duidelijk.

Scoor punten op creativiteit

Creativiteit is een andere manier om je te onderscheiden. Het Amerikaanse Blendtec is hier misschien wel het beste voorbeeld van. Het bedrijf verkoopt al sinds 1975 verschillende soorten blenders. En inderdaad, dat is niet het meest spannende onderwerp om over te schrijven of te vloggen.

Verrassend genoeg is het Blendtec toch gelukt om bijna een miljoen volgers op YouTube te krijgen. Onder de naam ‘Will it blend?’ posten zij video’s waarbij echt alles in de blender gaat. Van selfie sticks tot Star Trek maskers en pingpongballen: niets is te gek. Blendtec bewijst dat je met creativiteit ver kunt komen. De kans is groot dat dit in de toekomst zelfs een bepalende factor gaat worden.

Vergeet het aloude ‘less is more’

Van kinds af aan zijn we getraind om vanaf papier te lezen. Hierdoor kost het de meeste mensen maar weinig moeite om een lang artikel in de krant of in een tijdschrift te lezen. Het beeldscherm is een ander verhaal. Marketingexperts gaven daarom lang het advies om de teksten kort te houden. Met een blog van 500 woorden zat je echt wel aan het maximum.

Dat idee is inmiddels flink aan het veranderen. Dat komt omdat de hedendaagse consument kwaliteit verwacht. En om je punt goed te onderbouwen, heb je soms wat meer woorden nodig. Het is wel verstandig om gebruik te maken van tussenkopjes en korte alinea’s. Dit helpt je om de tekst leesbaar te houden.

Volg een duidelijke strategie

Je hebt misschien genoeg ideeën voor interessante blogs, video’s en andere online content. Toch moet je dit niet allemaal klakkeloos plaatsen. Een goede content marketing strategie begint namelijk met een afgebakend plan. Je bepaalt de doelgroep, kijkt wat ze nodig hebben en daar pas je vervolgens je marketingplan op aan.

Met zo’n vastomlijnd idee gaat er ongetwijfeld content sneuvelen. Maar het is voor een goed doel. Het zorgt er namelijk voor dat je een herkenbaar profiel creëert. En herkenbaarheid is toch echt één van de belangrijkste factoren voor je bedrijf.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *