Zo beïnvloedt nieuwe content de zoekresultaten van Google

fresh content

Je website staat vol met goed geschreven teksten. Niets meer aan doen, denk je misschien. Maar nieuwe content kan de positie in Google toch behoorlijk laten stijgen.

Google bepaalt

Google is al jarenlang de nummer één zoekmachine van de wereld. Bedrijven doen er dan ook alles aan om een hoge positie te verwerven. Google doet altijd vrij mysterieus over de manier waarop ze volgorde bepalen, maar gelukkig proberen experts voortdurend om het algoritme te ontcijferen. Dit levert elke keer weer veel nuttige informatie op.

In onze blogs hebben we al vaker gehad over het algoritme van Google. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde kwaliteitsrichtlijnen waar je rekening mee moet houden. En wat dacht je van het gevaar van dubbele inhoud? Nu komt daar dus een ander element bij: nieuwe content.

Wat verstaat Google onder ‘nieuwe content’?

Nieuwe content is een wat vaag begrip. Het is daarom belangrijk om te weten wat Google hier onder verstaat. Analyses wijzen uit dat de zoekmachine vooral let op:

  • Recente gebeurtenissen en veelbesproken onderwerpen (Portugal wint het EK voetbal)
  • Gebeurtenissen of evenementen die regelmatig terugkeren (de nieuwe editie van Lowlands)
  • Korte updates (top 10 boeken van deze maand)

Bij het zoeken naar nieuwe content gaat Google op een strategische manier te werk. Ze scannen alle documenten en kennen er vervolgens een score aan toe. Hoe hoger de score, hoe hoger een website in de zoekresultaten komt te staan.

Het is tijd voor nieuwe content! Of toch niet?

Een website moet met enige regelmaat geüpdatet worden. Maar dat wil niet zeggen dat alles meteen helemaal op de schop moet. Google bekijkt namelijk ook wélke informatie aan vernieuwing toe is. Hierbij laat de zoekmachinegigant zich vooral leiden door het nieuws, social media en populaire blogs.

Stel je bent eigenaar van een webshop in mobiele telefonie. Op een grote persconferentie heeft Apple zojuist de plannen voor een nieuw type iPhone wereldkundig gemaakt. Nieuwswebsites en social media staan er meteen vol mee. Aangezien het om iets in jouw branche gaat, verwacht Google dat je ermee aan de slag gaat. In dit geval is het dus duidelijk tijd voor nieuwe content.

Een analyse van je eigen website

Soms is het lastig om te bepalen of de content op een website aan vernieuwing toe is. Daarom hebben de SEO-experts van Moz.com een aantal handige richtlijnen opgesteld. Wij lichten de belangrijkste tips even kort voor je toe.

Tip 1: Hoe oud is de pagina eigenlijk?

Google registreert het moment dat je een pagina online zet. Deze nieuwe content krijgt meteen een hoge score. Maar naarmate de tijd vordert, neemt die score automatisch af. Hierdoor kan je website zomaar een paar posities verliezen. En dat betekent dat het hoog tijd is om in te grijpen.

Tip 2: Kies voor drastische veranderingen

Als je weinig tijd hebt, is het verleidelijk om een gewoon een paar zinnen te veranderen. Helaas trapt Google daar niet in. Kleine veranderingen zijn namelijk een stuk minder effectief dan wanneer je een heel nieuwe tekst op de pagina plaatst. Ben je erg tevreden over de bestaande teksten? In dat geval kun je er ook voor kiezen om compleet nieuwe pagina’s aan de website toe te voegen.

Tip 3: Let op de mate van belangrijkheid

Elke website bestaat uit een aantal belangrijk én minder belangrijke elementen. In de ogen van Google zijn advertenties en losse commentaren bijvoorbeeld niet zo interessant. Het heeft dus weinig nut om hier veel tijd in te steken. Bij nieuwe content gaat het juist om de hoofdteksten. Deze teksten vormen de basis van je website en verdienen dus de meeste aandacht.

Tip 4: Benader externe partijen

Zoekmachine Google kijkt niet alleen naar de website zelf, maar ook naar externe links. Als een aantal bloggers opeens naar jouw pagina verwijzen dan is dat een signaal dat er interessante, nieuwe content op staat. Breng je website daarom eens onder de aandacht bij andere partijen. Wie weet levert dit een mooie stijging in Google op.

Tip 5: Zorg voor interessante informatie

Het gebeurt iedereen weleens: je klikt een pagina aan en je realiseert je al snel dat de inhoud niet helemaal aan je verwachtingen voldoet. Binnen een paar seconden ga je dan weer verder naar een andere website. Interessante informatie houdt de aandacht juist veel langer vast.

Google registreert de hoeveelheid tijd die mensen op een pagina doorbrengen. Want een lange leestijd wijst vaak op nieuwe content. Als Google-gebruikers veel tijd besteden op een wat lager geplaatste website dan betekent dit dat de inhoud nieuw en relevant is. Dit wordt uiteraard beloond.

Wat betekent dit voor de content marketing strategie?

Goede content trekt bezoekers, maar nieuwe content dus ook. In de praktijk betekent dat dat een website nooit helemaal af is. In de content marketing strategie moet je daarom regelmatig tijd en ruimte reserveren voor een update. Zijn er interessante ontwikkelingen in je vakgebied? Of zijn er bepaalde nieuwsfeiten waar je iets mee kunt? Als je de website op deze manier blijft vernieuwen dan is die toppositie in Google binnen handbereik.

Geschreven door Suzanne

 


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *