Google’s nieuwe richtlijnen voor de meta title en meta description

meta-tags

Eens in de zoveel tijd voert zoekmachine Google weer veranderingen door. Dit keer zijn de meta titles en meta descriptions aan de beurt. Wij zetten de belangrijkste aanpassingen voor je op een rij!

Een eerste kennismaking met je website

Elke website heeft bezoekers nodig. Natuurlijk is er een vaste club van mensen die jouw webshop of blog feilloos weten te vinden. Maar de meeste anderen komen via Google bij je terecht.

De gebruikers van Google hebben misschien nog nooit van je website gehoord. Het is dus belangrijk dat die eerste kennismaking meteen indruk maakt. De meta title en meta description spelen hierbij een grote rol. Beschouw deze meta tags maar als een soort reclamebord. Want met een goede titel en duidelijke omschrijving kun je heel wat extra bezoekers naar je website trekken.

Op zoek naar de optimale gebruikerservaring

Twee jaar geleden publiceerden we al een blog met handige schrijftips voor de meta title en meta description. Inhoudelijk is er sinds die tijd weinig veranderd. Maar om de gebruikerservaring te optimaliseren is Google wel aan het experimenteren gegaan met de lengte van deze titels en omschrijvingen. De eerste resultaten lijken overwegend positief.

Extra ruimte voor je meta title

De meeste Google-gebruikers scrollen vrij snel door de zoekresultaten heen. Ze scannen de titel en pas als deze bevalt, richten ze zich op de meta description. Het is dus essentieel dat de titel direct de aandacht trekt.

In de oude situatie mocht de meta title uit 50 tot 60 karakters (inclusief spaties) bestaan. Dat aantal is verhoogd naar ongeveer 70 karakters. Dit lijkt een kleine verandering, maar toch geeft het net wat meer ruimte om een overtuigende boodschap over te brengen. Ben je al tevreden over de titel? In dat geval kun je er ook voor kiezen om de bedrijfsnaam aan het einde toe te voegen.

En de meta description dan?

De meta title en meta description zijn sterk met elkaar verbonden. Logisch dus dat Google dezelfde veranderingen doorvoert. De oude vertrouwde meta description bevatte maximaal 150 tot 160 karakters. Dit aantal wordt nu uitgebreid met ongeveer 100 extra karakters. In de praktijk komt dit neer op drie regels tekst in plaats van twee.

De zoekmachinegigant heeft deze voorgenomen verandering nog niet helemaal doorgevoerd. Voor diegenen die meteen enthousiast hun meta description aan wilden passen: wacht even voordat je dit doet. Want niets is zo vervelend als dat jouw omschrijving maar half op Google komt te staan.

Een duidelijke stijging van de CTR

Wat meer ruimte voor de meta title en meta description lijkt geen wereldschokkende verandering te zijn. Dus heeft het überhaupt nut om de bestaande teksten aan te passen? Veel SEO-specialisten denken van wel. Zij hebben namelijk sterke aanwijzingen dat die extra woorden de Click Through Rate (het aantal keer dat mensen via Google op jouw pagina terechtkomen) flink doen stijgen.

Ondanks de positieve resultaten is het niet zeker of de aanpassingen permanent zijn. Google experimenteert graag. En dat betekent dat sommige wijzigingen na verloop van tijd weer worden teruggedraaid. Maar in dit geval is de kans toch groot dat het blijvend is. De enthousiaste reacties van SEO-specialisten zijn in ieder geval een gunstig voorteken.

Een nieuwe SEO-strategie of niet?

Een overtuigende meta title en meta description verleidt mensen om je blog of webshop te bezoeken. Hoe meer schrijfruimte je hebt, hoe meer reclame je kunt maken. Toch is het nog te vroeg om de SEO-strategie drastisch aan te pakken. Zolang niets definitief is, kun je de situatie voorlopig beter goed in de gaten houden.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *