Vier grote fouten rond contentstrategie – en hoe je deze oplost

content-marketing

Een juiste contentstrategie is belangrijk voor elk bedrijf met een website. En laten we eerlijk zijn: welke ondernemer kan tegenwoordig nog zonder? Maar wat is effectieve webcontent, en waar moet je op letten. Een goed begin is ervoor te zorgen dat je de meest gemaakte contentmissers vermijdt!

Content is nog steeds king

Onder webcontent wordt in principe alles verstaan wat je op je site zet. Voor ondernemingen heeft het begrip meestal betrekking op nieuwtjes, productomschrijvingen, blogs en andere internetartikelen. Maar ook afbeeldingen, foto’s en video’s vallen eronder. Het belang van goede webcontent mag niet worden onderschat.

Bill Gates merkte het in 1996 al op: ‘Content is king’. Twintig jaar later is dit nog steeds het geval, en misschien wel meer dan ooit. De hoeveelheid websites geeft daar ook alle reden toe. Maar je content moet wel vindbaar en aantrekkelijk zijn voor je doelgroep. Probeer daarom de volgende contentfouten te voorkomen.

Content die niet motiveert

Een bekende misser is het plaatsen van webcontent die niet motiveert. Of het nu achtergrondinformatie betreft of een productpresentatie, essentieel is dat de inhoud de lezer verleidt tot verder klikken. Je uiteindelijke doel is toch om van een toevallige bezoeker een vaste klant te maken. Zorg dus dat deze gemakkelijk contact met jou kan opnemen.

Oplossing

De beste manier om dat te doen is door het creëren van content met een goed zichtbare ‘call to action’ (CTA). Dit is een knop of link waarmee je potentiële klanten aanspoort om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, een bericht te sturen of een bestelling te plaatsen.

Slecht werkende SEO

Een tweede fout die snel wordt gemaakt, is het niet toepassen van Search Engine Optimization (SEO). Met te weinig, te veel of de verkeerde zoekwoorden is een website minder eenvoudig te vinden. Kwaliteit, kwantiteit en relevantie zorgen er daarentegen voor dat deze hoger eindigt in de zoekmachine. Hierdoor genereer je automatisch meer internetverkeer naar je site.

Content die geoptimaliseerd is om door Google te worden gevonden, is daarom doorslaggevend. Wat nog wel eens gebeurt, is dat men webteksten volstopt met een bepaald zoekwoord. De kans bestaat dat Google je site dan als spam kwalificeert en niet weergeeft.

Oplossing

De juiste SEO laat geïnteresseerden je website sneller vinden, waarmee deze dus meer bezoekers trekt. Het is zaak om van een specifiek zoekwoord vooral ook synoniemen, enkelvouds- en meervoudsvormen in de tekst te gebruiken. Dubbele of geplagieerde internetcontent wordt ook afgestraft door Google en heeft invloed op je vindbaarheid.

Belangrijke tips rond het schrijven van SEO-gerichte webpagina’s zijn het bieden van actuele informatie en het toevoegen van werkende links. De grote lijnen van Google-ranking worden uiteengezet in een van onze eerdere blogs.

Je doelgroep vergeten

SEO creëren die aan alle Google-verwachtingen voldoet is de uitdaging. Maar het moet natuurlijk ook nuttig en van toepassing op je doelgroep zijn. Webcontent toevoegen die niet relevant is voor je lezers, gaat gegarandeerd ten koste van de bezoekerservaring. Daarmee komt het je online verkeer niet ten goede.

Oplossing

Voor een betere kennis van je publiek kun je fictieve profielen maken van je doelgroep. De gemiddelde profielschets van bestaande klanten geeft een goed beeld van potentiële kopers, en van wat hen aanspreekt. Dankzij een gedetailleerder inzicht kun je daadwerkelijk op je doelgroep toegespitste webcontent creëren.

Geen uitnodigende webcontent bieden

Een laatste veelvoorkomende contentmisser is het gebruik van internetpagina’s die uitsluitend bestaan uit grote lappen tekst. Het kan een van de oorzaken zijn dat mensen je website al snel weer verlaten. Een tekst voorzien van foto’s wordt nu eenmaal als uitnodigender ervaren. Maar hoe kom je aan beeldmateriaal?

Oplossing

Er zijn diverse softwaresites die het maken van infographics, GIF-bestandjes en andere ondersteunende grafische webcontent faciliteren. Ook het toevoegen van een video aan je blog of nieuwsbericht geeft vaak goede resultaten. Check bij externe videobronnen wel regelmatig of ze nog werken!

Voor instant beeldmateriaal kun je rondkijken op websites die rechtenvrije foto’s en afbeeldingen aanbieden. Wil je er wat dat betreft helemaal zeker van zijn, dan is het online gebruiken van zelfgemaakte foto’s natuurlijk ook een optie. Aanvullende afbeeldingen dragen tegelijkertijd bij aan een overzichtelijke opmaak.

Meta title en meta description tellen ook mee

Om je website onder de aandacht te brengen, zijn een bijpassende meta title en de meta description eveneens van belang. De eerste verschijnt bovenaan in het venster of tabblad dat je opent. De meta description is als omschrijving leesbaar in de zoekresultaten op Google.

Er zijn bepaalde richtlijnen om je online vindbaarheid te stimuleren:

  • Maximale lengte van de meta description rond de 155 tekens
  • Maximale lengte van de meta title rond de 60 tekens
  • Vermeld het belangrijkste zoekwoord in beide meta teksten
  • Plaats dit bij voorkeur vooraan in de zin

Overigens zijn op het gebied van meta description en meta title wijzigingen aanstaande. Inclusief spaties en leestekens mogen deze in de toekomst namelijk tot respectievelijk 250 en 70 tekens worden opgerekt.

Conclusie

Vermijd de belangrijkste fouten in je webcontentstrategie en ga uit van de bezoekerservaring. Je internetpagina’s moeten vindbaar zijn, uitnodigen, aanspreken, interesse wekken en motiveren. Zo maak je het Google naar de zin, en hou je je doelgroep op je website.


Geschreven door D.M.
Picture: flickr.com/photos/svensson/16280290950


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *