E-commerce in Nederland: dit zijn de nieuwste cijfers

e-commerce

Het gaat goed met de online verkoop in Nederland. Na een paar jaar van beperkte groei, is deze nu weer flink aan het stijgen. Laten we eens wat dieper in de laatste cijfers duiken.

Hét e-commerce rapport van 2016

De Ecommerce Foundation is een Europese organisatie die de online verkoop nauwlettend in de gaten houdt. Ze bestuderen de algemene verkoopcijfers, maar ook losse productgroepen en de gemiddelde uitgaven komen aan bod. De bevindingen worden elk jaar vastgelegd in een uitgebreid e-commerce rapport.

Zo halverwege het jaar zijn de cijfers van 2016 natuurlijk nog lang niet compleet. Het nieuwe rapport bevat dus voornamelijk feiten, cijfers, infographics en trends van vorig jaar. Toch zegt deze informatie ook veel over huidige situatie. Daarom loodsen we je graag door het rapport heen.

Wie shoppen er allemaal online?

Online shoppen is in Nederland razend populair. Van de 13,9 miljoen mensen die in 2015 ouder waren dan 15 jaar, kocht 93% weleens iets op internet. Dit percentage komt neer op 12,9 miljoen mensen. Het aantal internetshoppers groeit al een aantal jaar gestaag. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren gewoon blijft doorzetten.

En hoeveel geven ze eigenlijk uit?

Het bedrag dat de gewone consument online uitgeeft, is in 2015 gestegen met 16,1%. Dit is verrassend hoog, aangezien het percentage al jarenlang rond de 10% lag. Met deze snelle stijging komt de totale omzet uit op 16,1 miljard euro. Omgerekend is dit een gemiddelde van 1242 euro per persoon.

Volgens experts blijft de omzet overigens ook in 2016 sterk groeien. Als de voorspellingen uitkomen, stijgt het bedrag tot maar liefst 18 miljard euro. Er valt online dus veel winst te behalen.

Een plek in de Europese top 10

In de top 10 van Europese e-commercelanden zijn het de grote landen die domineren. Het Verenigd Koninkrijk staat bovenaan met een omzet van 157,1 miljard euro. Daarna volgen Frankrijk, Duitsland en Rusland. Nederland stond in 2015 op een mooie zevende plaats.

De procentuele stijging van de Nederlandse e-commerce is wel opvallend. Gemiddeld steeg de Europese omzet met 13,9%, terwijl dat in Nederland dus 16,1% was. Wat dat betreft is die plek in de top 10 zeker verdiend.

Hoe is die sterke omzetstijging te verklaren?

Die positieve cijfers van de Nederlandse e-commerce zijn op verschillende manieren te verklaren. Zo was er afgelopen jaar sprake van een dalende inflatie. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de consument weer wat optimistischer is.

Een andere oorzaak is dat de omstandigheden in Nederland erg goed zijn voor de online handel. Ons land staat niet voor niets tweede in de Logistical Performance Index (LPI). Deze index kijkt onder andere naar de infrastructuur en de kwaliteit van de logistieke diensten. Omdat alles snel en efficiënt werkt, is er genoeg vertrouwen om producten online te bestellen.

De populairste sectoren

Er zijn bepaalde sectoren die sterk profiteren van de groeiende online omzet. Uit het rapport van de Ecommerce Foundation blijkt dat we in Nederland vooral kleding bestellen. Ook telecom en IT-producten scoren hoog.

In de dienstensector trekken de reisbureaus de meeste bezoekers. Nederlanders kruipen graag achter de computer om de vliegtickets en het hotel te regelen. Verzekeringen en kaartjes voor evenementen zijn andere populaire producten.

Profiteer mee van de stijgende e-commerce

Met 12,9 miljoen internetshoppers valt er online veel geld te verdienen. Maar als je hiervan mee wilt profiteren, moet je webshop wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Nederlandse consumenten houden van zekerheid. Het Thuiswinkel Waarborg-logo op een website geeft extra vertrouwen.
  • Zo’n 56% van de mensen betaalt het liefst via iDEAL. Zorg er dus voor dat je die mogelijkheid biedt.
  • Er zijn steeds meer bedrijven die hun producten gratis verzenden. Webshops die wel verzendkosten rekenen, worden al snel gepasseerd.
  • Wees eerlijk en duidelijk over de levertijden. Als je je beloften nakomt, komen klanten eerder terug.

Al deze cijfers en tips zijn terug te vinden in het rapport van de Ecommerce Foundation. Wil je het hele rapport eens rustig doorlezen? Hier vind je de volledige versie.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *