Storytelling: een slimme strategie uit de reiswereld

storytelling

Het is soms lastig om mensen aan een bedrijf te binden. Maar de reisbranche heeft daar een simpele strategie voor ontwikkeld. Maak kennis met de kracht van storytelling!

Genieten van de mooiste verhalen

De reiswereld zit vol met verhalen. Zo kan een ontmoeting met de lokale bevolking bijvoorbeeld voor verrassende anekdotes zorgen. Of wat dacht je van alle belevenissen in een wereldstad als Londen of Parijs? Zelfs de geurige kruiden en specerijen op een Indiase markt kunnen zomaar de basis vormen voor een mooi verhaal. Zolang het maar goed verteld wordt.

De kunst van storytelling

Bij storytelling nemen boekingswebsites de bezoekers als het ware mee op reis. Ze beleven de mooiste avonturen zonder dat ze zelf in het vliegtuig zijn gestapt. En dat maakt nieuwsgierig. Want hoe gaat het zijn als ze zelf een reis via de website boeken? Er is maar één manier om daar achter te komen.

Er zijn een aantal reiswebsites die storytelling echt tot een kunst hebben verheven. Daarom nemen we je graag even mee in de wereld van AirBnB, easyJet en TripAdvisor.

Kruip in de huid van je AirBnB-gastheer

Boekingswebsite AirBnB heeft een populair concept in handen. Er blijken namelijk heel wat reizigers te zijn die tijdens hun vakantie graag in het huis van een ander slapen. Maar iedereen die dit weleens heeft geprobeerd, weet ook dat het iets voyeuristisch heeft. Want het lijkt bijna alsof je het leven van een vreemde overneemt. En dat idee werd het uitgangspunt van hun nieuwe campagne.

In de zomer van 2015 slingerde de AirBnB een paar bizarre tweets de wereld in. Zo moedigden ze de reizigers aan met teksten als ‘Go look through their windows, so you can understand their views’ en ‘Sleep in their beds, so you may know their dreams’. Het idee hierachter is eigenlijk heel mooi. Doordat mensen over de hele wereld zo aardig zijn om hun huis open te stellen, voelt de reiziger zich namelijk overal thuis.

De easyJet generatie

Easyjet lanceerde in 2013 een grote campagne onder de naam ‘generation easyJet’. Er werden advertenties verspreid in 10 verschillende landen, maar het was toch de TV commercial die de meeste aandacht trok. In het filmpje volg je reizigers die op weg zijn naar hun favoriete Europese bestemming. De scène begint met een zakenman op het vliegveld. Deze zakenman transformeert in een hippe muzikant, en die muzikant verandert weer in een backpacker of een stijlvolle oudere vrouw.

Het doel van deze campagne is simpel. De luchtvaartmaatschappij wil laten weten dat ze betaalbare vluchten aanbieden voor iedereen. Het maakt dus niet uit of je als twintiger de wereld wilt ontdekken of dat je als 65-plusser op bezoek wilt bij je familie. Ook wie voor zaken de wereld rondreist, kan gerust instappen. Want iedereen vliegt met easyJet.

TripAdvisor is je beste vriend

TripAdvisor pakt het weer heel anders aan. Deze reiswebsite maakt niet zozeer gebruik van losse campagnes om hun verhaal te vertellen, maar het hele concept is al gericht op de reizigersbeleving. De bezoekers van TripAdvisor maken namelijk deel uit van een aparte community. Het zijn allemaal reisliefhebbers die hun ervaringen graag met de andere leden delen.

Het is bijna alsof een goede vriend of vriendin de reiziger adviseert over de beste plekken in de stad. Het kan gaan om hotels, restaurants, maar ook om de vele bezienswaardigheden die een stad rijk is. Want is het het wel waard om zo lang in de rij te staan bij de Eiffeltoren? En bij welk restaurant in Rome kun je de lekkerste pizza’s en pasta’s eten? De reizigers op TripAdvisor weten het.

Wat gaat er mis bij traditionele reiswebsites?

Deze drie campagnes en concepten hebben veel met elkaar gemeen. Ze vertellen namelijk allemaal een uniek verhaal waar de reiziger zich mee kan identificeren. En daarmee weten ze zich slim te onderscheiden van traditionele reiswebsites. Veel boekingswebsites werken namelijk met omschrijvingen van de verschillende hotels of appartementen. Maar zo’n reisaccommodatie is statisch; het vertelt geen verhaal. Dus waarom moet een reiziger er eigenlijk boeken?

AirBnB en TripAdvisor pakken het wat dat betreft veel slimmer aan. Zo kiest AirBnB ervoor om een ‘experience’ aan te bieden, en TripAdvisor speelt handig in op het ‘community-gevoel’. Reizigers willen hier graag deel van uitmaken. En dat is ook meteen de grote kracht van deze websites. Want aan boekingen hebben deze bedrijven geen gebrek.

Storytelling en social media

Bij storytelling draait het natuurlijk allemaal om het bedenken van een goed verhaal. Als je dat voor elkaar hebt, gaat de rest bijna vanzelf. Een goed verhaal wordt namelijk al snel gedeeld op de verschillende social media. Zo verspreidt jouw idee zich langzaam over de rest van het land.

Toch heeft het gebruik van social media soms een keerzijde. Laten we even teruggaan naar het verhaal van AirBnB. Zoals verwacht werd de campagne snel door de twitteraars opgepakt, maar wel op een andere manier dan het bedrijf gehoopt had. Veel mensen vonden de tweets eng en stalkerig overkomen. Door de vele hilarische retweets ging de campagne een heel eigen leven leiden. Een misser van AirBnB? Misschien, maar het bedrijf had zichzelf wel weer op de kaart gezet.

Vertel je eigen verhaal

Storytelling is een veelgebruikte strategie in de reiswereld. Maar eigenlijk kun je deze strategie in elke branche toepassen. Dus wat wordt jouw verhaal?


Geschreven door Suzanne


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *