Posten op social media: waarom doen we dat eigenlijk?

social media

Social media spelen een steeds grotere rol in onze maatschappij. De grote vraag is: waarom maken we zo graag gebruik van Facebook, Instagram en andere social media platforms? The University College London deed er onderzoek naar.

Een wereldwijde blik op social media

Het Londense University College publiceerde onlangs een uitgebreid onderzoek over het wereldwijde gebruik van social media. Daar kwamen een aantal interessante bevindingen uit, zoals:

  • Social media zijn educatief
  • We praten in beelden
  • Op social media ontstaan nieuwe groepen
  • Social media zijn ideaal voor marketingdoeleinden

Social media zijn verrassend educatief

Social media en onderwijs zijn vaak een slechte combinatie. Leerlingen zijn alleen maar afgeleid als ze tijdens het huiswerk maken ook hun Facebook- of Instagramaccount open hebben staan. Toch? Dat geldt niet altijd. Want voor jongeren die in het reguliere onderwijs weinig kansen hebben, bieden social media uitkomst.

In Nederland kan ieder kind naar school. Maar op veel andere plekken in de wereld is het een stuk lastiger om het onderwijs te bekostigen. Anandan uit India heeft weinig geld, maar wél de wil om te leren. Bijlessen kan hij niet betalen. Daarom is hij op Facebook aangesloten bij een groep die zich gezamenlijk voorbereid op het schoolexamen. Hierdoor stijgen zijn kansen op een goede toekomst.

Social media leveren ook een ander soort bijdrage aan het onderwijs. Een docent uit Engeland maakt er bijvoorbeeld een dagtaak van om de ouders te laten weten wat er op school gebeurt. Hij schrijft blogs, maakt foto’s en post de mooiste tekeningen die zijn jonge leerlingen hebben gemaakt. Dankzij social media raken ouders veel meer betrokken bij de school van hun kind.

Wat kun je met deze informatie?

Social media zijn een onschatbare bron van informatie. Dat geldt voor het onderwijs, maar ook voor andere mensen die op zoek zijn naar informatieve content. Voor bedrijven ligt er een mooie kans om zichzelf te positioneren als een echte autoriteit in het vakgebied. Schrijf inspirerende blogs of plaats regelmatig filmpjes op social media. Bezoekers raken vanzelf overtuigd dat ze bij dit bedrijf iets moeten kopen.

We praten in beelden

Met de komst van social media is de manier waarop we communiceren veranderd. Want waar de communicatie vroeger via gesproken of geschreven tekst verliep, ligt de nadruk bij social media vooral op foto’s en video’s.

Visuele content heeft één groot voordeel: het is voor iedereen te begrijpen. Zelfs mensen die niet of nauwelijks kunnen lezen en schrijven, zijn in staat om social media te gebruiken. Zo is er het verhaal van de Chinese fabrieksarbeider Yong Huang. Door zijn beperkte educatie is deze 23-jarige te onzeker om met leeftijdsgenoten te communiceren. Maar omdat hij op social media gebruik kan maken van beelden, kan hij toch met de rest meedoen.

In Zuid-Amerika hebben visuals een heel ander doel. Hier draait het namelijk allemaal om zien en gezien worden. En hoe kun je dat beter doen dan een mooie foto van jezelf plaatsen? Op het eiland Trinidad is er voor fotografen zelfs een heel nieuwe markt ontstaan. Zij lopen de grote feesten af en zorgen ervoor dat de feestgangers perfect op de foto staan. Dat wordt een mooie foto om op social media te delen.

Wat kun je met deze informatie?

De kracht van de visuals mag je niet onderschatten. Want je bereikt er veel meer mensen mee dan met tekst alleen. Dat komt omdat foto’s en video’s er gewoon sneller uitspringen. En dat is hard nodig. Social media pagina’s worden namelijk steeds voller waardoor je een manier moet zoeken om op te vallen. Beelden zijn wat dat betreft een slimme manier om te communiceren.

Op social media ontstaan nieuwe groepen

Twintig jaar geleden verliep de communicatie meestal nog één op één (bijvoorbeeld met een telefoongesprek of een brief) of via een openbaar medium (radio, tv en kranten). Maar daar zit eigenlijk nog een hele zone tussen. Met social media wordt die ruimte tussen openbaar en privé handig opgevuld. Groepen staan hier namelijk centraal.

Familie, vrienden en collega’s: deze groepen waren vroeger vaak strikt gescheiden. Op social media loopt dit echter allemaal door elkaar. Eén post over een huwelijksaanzoek en iedereen weet dat je binnenkort gaat trouwen. Zelfs die vage kennissen of oude klasgenootjes weten wat er in je leven speelt.

Via social media blijf je in contact met al je vrienden en bekenden. Maar het is juist ook een middel om mensen te leren kennen. Deze nieuwe groepen ontstaan vaak door gedeelde interesses. Op Facebook zijn er bijvoorbeeld groepen voor hondenliefhebbers, jonge moeders of backpackers. Op deze plekken vind je altijd wel een luisterend oor.

Wat kun je met deze informatie?

Algemene groepen zijn voor bedrijven erg interessant. Stel je hebt een webshop met hondenspeeltjes, manden en andere spullen voor de trouwe viervoeters. Waar kun je dan nieuwe klanten vinden? Inderdaad: op de Facebookpagina voor hondenliefhebbers. Een goede blog of interessante post maakt mensen nieuwsgierig naar wat jij te bieden hebt.

Social media zijn ideaal voor marketingdoeleinden

Het aantal verkopen via internet stijgt hard. Iedereen koopt online weleens een nieuwe trui of een paar schoenen. Zelfs duurdere producten zoals iPhones vinden op internet gretig aftrek. Maar voor je zoiets koopt, wil je wel zeker weten dat het aan alle verwachtingen voldoet. De meeste mensen vertrouwen daarom graag op de ervaringen binnen hun eigen netwerk.

Vrienden en familieleden hebben het beste met je voor. Dus als zij die nieuwe kapper aanraden, dan maak jij hier de volgende keer misschien zelf wel een afspraak. Reclame maken met behulp van social media wordt in de marketing ‘social commerce’ genoemd.

Het Chinese Taobao (een soort Marktplaats) maakt handig gebruik van social commerce. Want via een ingebouwde tool kunnen kopers en verkopers op social media met elkaar in contact komen. Deze persoonlijke touch heeft er mede voor gezorgd dat het bedrijf zo populair is geworden.

Wat kun je met deze informatie?

Via iemands persoonlijke netwerk kun je veel mensen bereiken. Maar Facebookers en Instagrammers delen lang niet alle posts van bedrijven. Het is dus belangrijk dat je opvalt tussen die grote massa. Storytelling is een techniek die vaak goed werkt. Het zorgt ervoor dat mensen meer willen weten van een bedrijf. En dat kan zomaar de start zijn van stijgende verkoopcijfers.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *