Content marketing persona’s creëren? Zo doe je dat!

content marketing persona

Ken je doelgroep. Dit is misschien wel de belangrijkste les die je van marketeers kunt leren. Maar hoe creëer je deze zogenaamde content marketing persona’s?

Weet wat er speelt

Website-eigenaren hebben vaak een lichte obsessie voor bezoekersaantallen. Want hoe meer bezoekers, hoe meer betalende klanten. Toch? Helaas werkt het niet zo simpel. Een bezoeker moet namelijk overtuigd worden om tot actie over te gaan. Daarbij speelt de content een belangrijke rol.

Iedere bezoeker heeft bepaalde verwachtingen. De content op de website moet daar goed op aansluiten. Alleen dan zal hij of zij een product bij je kopen of gebruik maken van je diensten. Het is dus essentieel dat je precies weet wie je bezoekers zijn en wat er bij hen speelt. De marketingwereld heeft hier een handige truc voor: het creëren van buyer persona’s.

Wat zijn content marketing persona’s?

Content marketing persona’s (ook wel buyer persona’s genoemd) zijn eigenlijk niets anders dan fictieve personen. Zij vertegenwoordigen de bezoekers die daadwerkelijk op je website komen. Het is de bedoeling dat je van elk type bezoeker een apart profiel creëert. Hierin staat onder andere beschreven hoe ze zich gedragen, hoe oud ze zijn, welk geslacht ze hebben en waar ze wonen. Soms krijgen deze fictieve personages zelfs een gezicht en een naam.

Elk type bezoeker heeft weer andere wensen. Daarom vormt zo’n uitgebreid profiel juist een waardevolle bron van informatie. Stel je hebt een webshop waar je allerlei soorten elektronica verkoopt. De ene klant maakt dan een beslissing op basis van de technische informatie, terwijl de ander gevoelig is voor de ervaringen van anderen. Het opstellen van een gedetailleerd profiel helpt je om de juiste strategie te kiezen.

De vier persona’s van Bryan Eisenberg

Het creëren van verschillende buyer persona’s is een bekende strategie in de marketingwereld. De Amerikaanse online marketeer Bryan Eisenberg deed een paar jaar geleden uitgebreid onderzoek naar deze content marketing persona’s. Hierbij lette hij op de snelheid waarop iemand een beslissing maakte (snel of weloverwogen). En daarnaast bekeek hij de manier waarop deze beslissingen genomen werden (logisch of emotioneel). Uiteindelijk kon Eisenberg de persona’s in vier categorieën indelen:

  • De competitieve kopers: Zij zijn graag de eersten die een nieuw product in handen hebben. Daarom maken ze snelle en logische beslissingen. De competitieve koper heeft weinig informatie nodig. Aanbiedingen doen het juist wel goed.
  • De spontane kopers: Ook spontane kopers maken snelle beslissingen, al volgen zij hierbij vooral hun gevoel. Je kunt hen over de streep trekken met een goede recensie of een mooie afbeelding van het product.
  • De menselijke kopers: Zij maken gevoelsmatig een beslissing of ze het product willen kopen of niet. Toch handelen ze een stuk langzamer dan de spontane koper. Ze zijn te overtuigen met goede service en ervaringen van andere kopers.
  • De methodische kopers: Bij deze mensen draait het allemaal om het maken van een weloverwogen keuze. Ze willen goed geïnformeerd worden zodat ze precies weten wat ze kopen. Het is dus belangrijk dat alle essentiële informatie op jouw website te vinden is. Aanbiedingen maken daarentegen zelden indruk.

Maak kennis met je eigen doelgroep

Het onderzoek van Bryan Eisenberg geeft je al een goed idee van wat je met de verschillende profielen kunt doen. Maar elk bedrijf is weer anders. Daarom is het toch verstandig om je eigen indeling te maken. Voor het creëren van de buyer persona’s begin je met het schetsen van een algemeen profiel. Vragen die je daarbij kunnen helpen zijn:

  • Is het een man of vrouw?
  • Wat is de leeftijd?
  • In welke regio is hij of zij opgegroeid?
  • Wat is de relationele status?
  • Veel vrienden of juist een einzelgänger?
  • Huisdieren of niet?

Ook is het nuttig om een beeld te krijgen van eventuele opleidingen en de huidige werksituatie. Stel bijvoorbeeld vragen als:

  • Wat is het opleidingsniveau?
  • In welke sector is hij/zij werkzaam?
  • Hoe hoog is het salaris?
  • Komt hij/zij beroepsmatig weleens op je website?

Daarnaast bevat een goed profiel een duidelijke karakterschets:

  • Is iemand introvert of juist extravert?
  • Spontaan of weloverwogen?
  • Zakelijk of emotioneel?
  • Durft hij/zij risico’s te nemen?

Uiteraard moet je je ook afvragen welke kanalen de bezoekers het meest gebruiken:

  • Is hij/zij actief op social media?
  • Zo ja, op welke?
  • Delen ze veel content met vrienden en familie?
  • Op welke manier communiceert iemand het liefst?

Deze vragen kun je zover uitbreiden als je wilt. Hoe gedetailleerder de vragen, hoe beter het beeld is dat je van de bezoekers krijgt.

Maak van die bezoeker een echte klant

Het idee achter de content marketing persona’s is simpel: als je weet wie je potentiële klanten zijn, dan kun je hier de content op aanpassen. Helaas zijn er nog teveel bedrijven die vergeten dat bezoekers anders naar een website kijken dan zijzelf. En dat terwijl de juiste content ervoor kan zorgen dat die ene bezoeker een echte klant wordt. Het is dus zeker de moeite waard om hier wat tijd in te investeren.

Tot slot zijn er nog een paar zaken waar je extra op moet letten. Zo is het belangrijk dat je de profielen af en toe eens kritisch onder de loep neemt. Want de doelgroep van vandaag is misschien niet de doelgroep van morgen. Daarnaast is het belangrijk dat je de buyer persona’s met het hele bedrijf deelt. Op deze manier weet je zeker dat iedereen dezelfde personen voor ogen heeft.


Geschreven door Suzanne


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *