Wat is het geheim van een duidelijke, succesvolle briefing?

Briefing

Een succesvolle samenwerking tussen opdrachtgever en tekstschrijver begint met een duidelijke briefing. Maar wat moet er allemaal in staan? Wij helpen je op weg!

Het begint met een goede briefing

Als opdrachtgever ken je je bedrijf door en door. Je weet precies wie je doelgroep is en wat hun verwachtingen zijn. Een tekstschrijver heeft die kennis vaak niet. De briefing is dan het enige waar hij of zij op terug kan vallen. Wees helder over wat je wilt of wat je niet wilt. Dit komt jullie samenwerking alleen maar ten goede.

Veel opdrachtgevers vinden het lastig om zelf een briefing op te stellen. Gelukkig sta je er bij greatcontent niet alleen voor. Onderaan deze pagina hebben we namelijk een speciale briefing template klaarstaan die je alleen nog maar hoeft te downloaden en in te vullen. Handig toch?

Hoe ziet de perfecte briefing eruit?

Het opstellen van een briefing is helemaal niet zo moeilijk. Als je er maar op let dat je de informatie beknopt en in duidelijke blokken aanbiedt. Herhaling moet je daarbij zien te vermijden. Zaken die in de briefing aan de orde komen, zijn:

  • De doelgroep
  • Schrijfstijl
  • Inhoud & redactionele richtlijnen
  • Structuur
  • Eventuele keywords
  • Voorbeeldteksten
  • Relevante links

Daarnaast bevat een goede briefing een heldere opmaak. Denk aan opsommingstekens of het gebruik van een rood lettertype om de meest essentiële punten te markeren. Op deze manier kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Ken je doelgroep

Elke webshop, blog of dienstverlenende website heeft weer een andere doelgroep. De online shop van een trendy modemerk is vooral populair onder een jonge doelgroep, terwijl de website van de lokale artsenpraktijk mensen in alle leeftijdscategorieën trekt. Maar de bezoekers van de artsenpraktijk hebben wel één ding gemeen: ze zijn allemaal op zoek naar serieuze informatie.

Een tekstschrijver moet een goed beeld te hebben van de doelgroep. Want een jonge, hippe doelgroep vraagt om een andere benadering dan een ouder of wat serieuzer publiek. Maak in de briefing ook meteen duidelijk welk doel je voor ogen hebt. Wil je dat de bezoekers geïnformeerd worden of heb je toch meer interesse in een harde salestekst? Jij mag het zeggen.

Schrijfstijl

De doelgroep en de schrijfstijl zijn sterk met elkaar verbonden. Jongeren voelen zich bijvoorbeeld snel aangetrokken tot een informele en vlotte schrijfstijl. En daar mogen best wat Engelse woorden tussen zitten. Als je een chique restaurant runt dan willen de gasten eerder een warme maar formele tekst. Uiteraard wensen zij consequent aangesproken te worden met ‘u’.

In de briefing geef je niet alleen aan of je formeel of informeel taalgebruik wenst. De toon is namelijk net zo belangrijk. Een tekst kan vriendelijk en warm zijn. Op deze manier creëer je een plek waar de bezoeker zich bijna thuisvoelt. Anderen kiezen eerder voor een neutrale en informatieve tekst. Het is maar net welke toon het beste bij jouw website en doelgroep past.

Wat zijn de inhoudelijk eisen?

Een goede tekst is allereerst foutloos geschreven. Er zitten geen spelfouten in en grammaticaal gezien klopt alles. Maar als opdrachtgever heb je soms meer eisen. Stel je beheert een website voor hoogopgeleide mensen uit de IT-branche. Zij verwachten interessante teksten die vol staan met technische details en vakjargon. Laat deze eis duidelijk in de briefing naar voren komen zodat je de juiste tekstschrijver aantrekt.

De eisen die je hebt, kunnen natuurlijk ook een stuk eenvoudiger zijn. Zo spreek je misschien liever van een ‘online shop’ dan van een ‘webshop’. En restauranteigenaren hebben het graag over ‘gasten’ en niet over ‘klanten’. Vermeld daarnaast vooral de dingen die tekstschrijvers moeten vermijden. Denk aan een passieve schrijfstijl of het overvloedig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden.

De structuur van een tekst

Lange lappen tekst schrikken lezers snel af. Om de leesbaarheid te vergroten, is het daarom essentieel om structuur aan te brengen. Een goede titel, tussenkopjes, het aantal paragrafen en de lengte van deze paragrafen: het is allemaal van belang. Als je hier zelf al ideeën over hebt, geef dit dan aan.

Sommige opdrachtgevers zijn enkel en alleen geïnteresseerd in de tekst. Zij voegen zelf de HTML tags toe om het artikel klaar te maken voor online publicatie. Maar er is een groeiende groep die het formatteren overlaten aan de tekstschrijvers. In de briefing kun je aangeven of de schrijver gebruik moet maken van H1-, H2-, strong- of zelfs p-tags.

Bezoekers trekken met relevante keywords

Keywords zijn een slimme manier om extra bezoekers naar de website te trekken. Voor een loodgieter uit Hilversum zijn woorden als ‘loodgieter’, ‘Hilversum’, ‘CV ketel’, ‘riolering’ en ‘lekkage’ van groot belang. Iedereen die in Google een combinatie van deze woorden intypt, ziet je website staan.

Bij greatcontent bepaal je zelf welke keywords je graag in de tekst terugvindt. Daarnaast kun je ook de dichtheid van de keywords aangeven. Let er wel op dat een opeenhoping van deze woorden juist averechts werkt. Zorg dus voor een goede balans. Het is uiteraard niet verplicht om keywords op te geven. Je kunt ook gewoon vertrouwen op het vakmanschap van de tekstschrijver.

Goed voorbeeld doet volgen

Een briefing is natuurlijk een mooie leidraad voor schrijvers. Maar een voorbeeldtekst zegt eigenlijk nog veel meer. Misschien staan er al een paar goed geschreven blogs op de website waar je naar kunt verwijzen. Of wellicht beschik je over een productomschrijving waar je zeer tevreden over bent. Schroom vooral niet om (een link naar) deze teksten toe te voegen.

Een link naar de website of het product

Voor een schrijver is het handig om te weten waar de tekst komt te staan. Zet daarom altijd de URL van je website in de briefing. Door even op de website rond te kijken, krijgt de tekstschrijver meteen een goed beeld van je bedrijf of het merk dat je vertegenwoordigt.

Zo’n algemene URL is niet altijd voldoende. Vooral bij productomschrijvingen is het belangrijk dat je naar de juiste pagina linkt. Op de productpagina staat vaak al een foto of zelfs een technische specificatie. Dit levert waardevolle informatie op voor de tekstschrijver.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *