Hoe wapen je jezelf tegen de nieuwe Google Panda?

Google Panda

De nieuwe versie van Google Panda heeft webmasters heel wat kopzorgen opgeleverd. Pagina’s die hoog in de ranking stonden, zakten opeens dramatisch naar beneden. Met deze tips wapen je jezelf tegen Panda!

Wat is Panda?

Panda werd oorspronkelijk ontwikkeld als een spam filter. Nadat Google’s algoritme zijn werk had gedaan en de ranking was bepaald, was het tijd voor Panda om zijn werk te doen. Tegenwoordig is Panda juist onderdeel van het algoritme, zoals Google’s Gary Illyes hier wat nader uitlegt.

Google Panda richt zich voornamelijk op de kwaliteit van de content. Hierbij gaat het om de teksten, maar ook om de visuals. Google’s doel is om altijd de beste resultaten bij de zoekopdracht te tonen. Iedere website eigenaar of tekstschrijver moet rekening houden met Panda. Het vervelende is alleen dat het programma eens in de zoveel tijd een update krijgt. En je weet nooit wanneer het moment daar is.

Hoe herstel je van tegenvallende resultaten?

Misschien is het je weleens overkomen: van de ene op de andere dag zakt je website ver weg in de ranking. Soms zijn de pagina’s zelfs helemaal niet meer in de zoekresultaten te vinden. Dan weet je dat Panda een update heeft gehad. Bij een update verandert Google de waarde van de elementen. Dit heeft automatisch gevolgen voor de ranking. De grote vraag is nu: hoe kom je weer bovenaan die lijst te staan?

Tip 1: Kijk pagina voor pagina

Bij tegenvallende resultaten is het verstandig om de website eens kritisch onder de loep te nemen. Je moet weten dat Panda altijd naar de losse pagina’s kijkt, en niet naar de complete domeinnaam. Loop de website dus pagina voor pagina door. Dit is de enige manier om erachter te komen waar de problemen zitten.

Tip 2: Een analyse van de zoekopdracht

Bij Panda staat de bezoeker centraal. Zoals gezegd, streeft Google ernaar om altijd het beste resultaat bij zoekopdracht te geven. Denk dus goed na over de manier waarop mensen zoeken. Welke woorden zijn logisch om te gebruiken? En welke woordcombinaties worden het meest gebruikt? Doe eens goede analyse van de zoekopdracht en pas de teksten hier op aan. Als beloning zie je de website snel stijgen in de ranking.

In theorie klinkt dit simpel. Maar in de praktijk is het lastig om de beste keywords te vinden. Gelukkig heeft greatcontent hier een handige tool voor, namelijk de CRR analyse. Met een wiskundige formule wordt berekend welke keywords het meest relevant zijn en wat de ideale dichtheid is. Makkelijker kan het niet.

Tip 3: Heb jij genoeg oog voor je bezoekers?

De succesfactor van een website hangt voor een groot deel af van de mate waarin de bezoekers tevreden zijn. Of zoals Jennifer Slegg van SEMpost op Twitter zegt: je moet je afvragen hoeveel bezoekers je hebt geholpen en niet hoeveel bezoekers je vandaag hebt gehad. Bezoekers praten op social media graag over bedrijven en producten waar ze een positieve ervaring mee hebben. Zelfs Panda laat deze factor meetellen bij het vaststellen van de definitieve ranking.

Tip 4: Het is de kwaliteit die telt

Sinds de komst van Google Panda worden websites streng afgerekend op kwalitatief slechte content. Staan er spam-achtige teksten op? Of maak je je schuldig aan nietszeggende content? Weg ermee! Elke pagina moet origineel zijn en echt iets toevoegen aan de website. Let ook op pagina’s met RSS feeds. Google is hier bepaald geen fan van.

Een andere factor waar je voor moet waken, is dubbele content. Natuurlijk is het handig om die ene goede tekst op meerdere pagina’s of websites te plaatsen. Doe dit niet, want de pagina wordt dan onzichtbaar in de zoekresultaten. Google beschouwt dubbele content als spam, aangezien de gebruiker op elke pagina weer nieuwe informatie verwacht. Of Google je pagina eruit filtert, kun je controleren door ‘&filter=0’ toe te voegen aan de URL.

Tip 5: Fixeer je niet op het aantal woorden

Veel webmasters hebben het idee de kwaliteit van een artikel samenhangt met het aantal woorden. Maar meer is zeker niet beter. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van lange teksten die kwalitatief een stuk slechter zijn dan een zelfde soort artikel van 200 woorden. Voor Google speelt het woordaantal vaak geen enkele rol.

Tip 6: Maak je website aantrekkelijk voor Google

Een hoge ranking in Google heb je helemaal zelf in de hand. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke titel en goede tussenkopjes. Dit wordt gewaardeerd door Google, maar ook door de lezer zelfs. Bied daarnaast de mogelijkheid om commentaar achter te laten. Interactie met bezoekers maakt een website meteen aantrekkelijker voor Google.

Hoe creëer je Panda-proof content van hoge kwaliteit?

Om een pagina écht Panda-proof te maken, moet je kwaliteit leveren. Daar hebben we hierboven al een aantal keer op gehamerd. Maar kwaliteit is natuurlijk een breed begrip. In een 160 pagina’s tellend document legt Google uitvoerig uit wat het bedrijf onder kwaliteit verstaat.

Waarschijnlijk heb je geen zin om het hele document van A tot Z te lezen. Daarom hebben we de belangrijkste informatie alvast voor je verzameld. Een goede website voldoet volgens Google aan de volgende kenmerken:

  • De primaire content is informatief
  • De secundaire content is nuttig en ondersteunend
  • Teksten zijn gebaseerd op betrouwbare bronnen
  • Een goede reputatie m.b.t. het onderwerp levert pluspunten op
  • De website is functioneel en gebruiksvriendelijk

Staat de website laag in de ranking? Dan is het hoog tijd om met deze kwaliteitsrichtlijnen aan de slag te gaan. Kijk kritisch naar de huidige pagina’s en haal alle content weg die niet aan deze richtlijnen voldoet. De tekstschrijvers van greatcontent creëren graag weer nieuwe (en kwalitatief betere) content.


Geschreven door Suzanne
Foto credit: flickr.com/photos/sonofgroucho/14982219242/


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *