Wat zijn de kwaliteitsrichtlijnen van Google?

Google heeft onlangs een document vrijgegeven met kwaliteitsrichtlijnen voor websites. Heb je het gemist? Wij vatten de 160 pagina‘s voor je samen.

1. Voor wie is het document bedoeld?

Google bepaalt aan de hand van een aantal criteria hoe hoog een website in de ranking komt te staan. De nieuwste criteria zijn onlangs opgeschreven in een document, dat oorspronkelijk is bedoeld voor de beoordelaars van Google. Het is hun taak om door de zoekresultaten te spitten en om persoonlijk te kijken of een website aan de hoge kwaliteitseisen voldoet. De richtlijnen zijn ook al in het algoritme van Google verwerkt. Alleen is dit algoritme behoorlijk technisch, terwijl het nieuwe document voor iedereen te begrijpen is.

De gemiddelde gebruiker

Bij het beoordelen van een website wordt uitgegaan van de gemiddelde gebruiker uit de betreffende regio. Een internetgebruiker uit Cuba heeft misschien andere verwachtingen dan iemand uit Amsterdam. Google legt daarom extra nadruk op ‘de lokale ervaring’. Daarnaast bevat het document een duidelijk statement: Page quality rating is not ‘one size fits all’. Het doel van de website wordt dus zeker meegewogen bij de kwaliteitsbewaking van Google.

2. Wanneer voldoet een site aan de richtlijnen?

De kwaliteitsrichtlijnen van Google zijn samen te vatten in een aantal kerneisen. Het komt erop neer dat de informatie betrouwbaar moet zijn en dat het moet voldoen aan de verwachtingen van de lezers. Je kunt een site dus niet zomaar vullen met nutteloze informatie. Essentiële elementen zijn:

  • Houd de belangrijkste (oftewel de primaire) content informatief
  • Gebruik alleen betrouwbare bronnen
  • Heeft de website een goede reputatie wat betreft het onderwerp?

Uit deze eerste richtlijnen kun je al een belangrijke conclusie trekken. Google beloont namelijk websites die rekening houden met de gebruikers in plaats van met de zoekmachines. Dit merk je ook aan de andere eisen:

  • De secundaire content moet nuttig en ondersteunend zijn (secundaire content is overigens niet verplicht)
  • Het ontwerp van de website hoort functioneel en gebruiksvriendelijk te zijn. Google vermeldt hier expliciet bij dat ‘mooi’ niet hetzelfde is als ‘functioneel’. Bij een goede website moet je dus soms concessies doen.
  • Houd de website goed bij en zorg ervoor dat alles (links en dergelijke) werkt

3. Wat heeft juist een negatief effect op de ranking?

Er zijn natuurlijk ook een aantal elementen die een negatief effect hebben op de ranking, waaronder spam en zogenaamde ‘verborgen omleidingen’. Google ziet dit als een vorm van misleiding. Een verborgen omleiding stuurt bezoekers namelijk door naar een andere pagina dan de ingetypte URL. Op deze manier kan de zoekmachine de echte inhoud niet controleren. Dit heeft een negatieve beoordeling tot gevolg.

Andere zaken die je moet vermijden zijn:

  • Teksten zonder primaire content
  • Teksten die volgepropt zitten met keywords
  • Onzinnige of betekenisloze content
  • Automatisch gegenereerde content
  • Teksten die gekopieerd zijn van andere websites

Websites die een slechte beoordeling krijgen, kunnen in de ranking zomaar een paar pagina’s naar achteren schuiven. En dat wil je natuurlijk voorkomen. De richtlijnen van Google zijn daarom interessant voor iedereen die een website beheert.


Geschreven door Suzanne


Comments

  1. NEGESO CMS - 3 March, 2016 @ 14:57

    interesant artikel!

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *