Hoe word je een echte uitblinker in productomschrijvingen?

productomschrijvingen

Achter productomschrijvingen gaat een hele strategie schuil. Ze moeten informeren, inspireren en bovenal: verleiden tot aankoop. Maar hoe pak je dit aan?

De kracht van een goede productomschrijving

Het moment is daar. Er zijn een aantal bezoekers in je webshop die actief op zoek zijn naar een nieuwe tas, telefoon of een lekker parfum. Eén bezoeker heeft zelfs al een product geselecteerd. Alleen nog even de productomschrijving lezen en dan is de beslissing definitief.

Je vraagt je misschien af of een productomschrijving echt het verschil kan maken. Het antwoord is kort maar krachtig. Ja, dat kan! Dit is het allerlaatste moment waarop je iemand kunt verleiden. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat de klant zich bedenkt. En iemand die de webshop met een ontevreden gevoel verlaat, zie je waarschijnlijk nooit meer terug.

Dag verkoper, hallo productomschrijvingen!

Online shoppen is natuurlijk ideaal. Vanuit hun luie stoel kunnen klanten in alle rust door de collectie struinen. Toch kleven er ook nadelen aan. In een winkel kun je namelijk precies zien hoe groot iets is en welke kleur het heeft. Je kunt zelfs voelen van welk materiaal die ene trui of blouse gemaakt is. Online is dat een stuk lastiger. Gelukkig bieden productomschrijvingen uitkomst.

Een productomschrijving doet natuurlijk meer dan informeren alleen. Het voorziet klanten van advies en overtuigt hen om die nieuwe gezichtscrème daadwerkelijk in het winkelmandje te stoppen. Een productomschrijving neemt dus eigenlijk de rol van de verkoper over. Maar hoe transformeer je die paar zinnen nu in een goede (virtuele) verkoper?

Overtuig de lezer

Relevante informatie en objectieve feiten vormen altijd de basis van een productomschrijving. Toch wordt die deal pas echt gesloten wanneer de tekst tegelijkertijd warm en bemoedigend is. Benadruk op een vriendelijke of juist grappige toon wat de voordelen en de ‘unique selling points’ zijn. Na het lezen van de tekst moeten klanten het gevoel hebben dat ze echt iets missen als ze het product laten liggen. Zonder dat ze het wisten, waren ze eigenlijk altijd al op zoek naar die handige universele adapter. Gelukkig ben jij er om ze hier op te wijzen.

Creëer een unieke identiteit

Webshops zijn booming. Elk jaar wordt er weer meer geld uitgegeven in de online shops. Maar jij bent niet de enige die kansen ziet. In Nederland komen er elke dag maar liefst vijf tot tien nieuwe webshops bij. En tussen al dat aanbod moet je zien op te vallen. Dit lukt alleen als je bedrijf een duidelijke identiteit heeft. Voer die identiteit ook door in je productomschrijvingen. Op deze manier vergroot je de herkenbaarheid.

Stel je verkoopt trendy skateboards en bijpassende skate kleding. De doelgroep is jong. Het zijn voornamelijk jongens tussen de 15 en 20 jaar die graag bij je komen shoppen. Zij willen geen saaie productomschrijving waarin alleen de feiten (kleur, afmeting, materiaal) worden opgesomd. Ze verwachten een stoere tekst zodat ze zich echt kunnen identificeren met het merk en het product. Voldoen je teksten hier niet aan? Tja, dan is er toch nog wat werk aan de winkel.

Weet jij de juiste snaar te raken?

We zeiden het al eerder: een succesvolle productomschrijving is informerend én overtuigend tegelijk. En waarmee kun je mensen nu beter overtuigen dan met een positief gevoel? Kijk maar eens naar deze korte tekst waarbij een damesvest wordt aangeprezen:

10% katoen, 20% wol, 70% viscose, 100% lente. Dit knooploze vest geeft een comfortabel gevoel tijdens een wandeling in het park of een drankje op het terras. Verkrijgbaar in klassiek roze of een frisse limoenkleur.

Wie dit leest, ziet zichzelf al door het park slenteren terwijl de eerste zonnestralen langzaam doorbreken. Het positieve gevoel overheerst. Elektronicaliefhebbers zijn wat moeilijker te overtuigen met positieve gevoelen. Zij willen liever praktische informatie zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Een nieuw type telefoonhoesje kun je als volgt omschrijven:

Deze kunstlederen flipcase is speciaal gemaakt voor de iPhone 6 of 6s. Je telefoon is aan de voor én achterkant beschermd tegen krassen, stoten, stof en vuil. En door het zachte materiaal ligt het hoesje lekker in de hand. Verkrijgbaar in vier verschillende kleuren.

Na het lezen van zo’n productomschrijving is de deal toch meteen gesloten?

Altijd op de hoogte van de nieuwste trends

Trends bepalen voor een groot deel de markt, vooral in de modewereld. En als ondernemer kun je hier handig op inspelen. Verwijs bijvoorbeeld naar de nieuwste collectie van Victor en Rolf om je product te promoten. Of vertel je klanten dat die opvallende print dit seizoen ook te zien was in de catwalkshow van Karl Lagerfeld. Alleen is jouw kleding natuurlijk wél betaalbaar voor iedereen.

Keywords in de productomschrijving? Doen!

Vaste klanten weten je webshop wel te vinden. Maar er zijn ook heel wat mensen die nog nooit van je bestaan hebben gehoord. En dat terwijl je precies datgene verkoopt wat ze zoeken. Het is dus zeker slim om even stil te staan bij je woordkeuze. Een hogere positie in de Google zoekresultaten zorgt immers vanzelf voor meer bezoekers.

Bedenk goed welke termen logisch zijn. Veel mensen zoeken bijvoorbeeld op merknaam, vaak in combinatie met woorden als ‘schoenen’ of ‘telefoonhoesje’. Laat die overdaad aan technische termen dus maar achterwege. Er zijn maar weinig klanten die dat echt waarderen.

Vergeet de meta-title en meta-description niet

Een andere manier om klanten naar je webshop te lokken, is met behulp van een meta-title en meta-description. Dit zijn unieke teksten die in de zoekresultaten van Google worden getoond. Zie het als de kers op de taart. Het is dus niet verplicht, maar een goede meta-description kan wel nét het verschil maken. Natuurlijk passen ook deze teksten perfect bij de doelgroep en bij de identiteit van je bedrijf. Zo laat je meteen zien waar jij voor staat.

Van theorie naar praktijk: de perfecte briefing

Een goede tekstschrijver weet wel raad met productomschrijvingen. Tenminste, als je een duidelijke briefing hebt. Want de schrijver is misschien helemaal niet bekend met je bedrijf. Het is dan toch handig om te vertellen wie je doelgroep is en wat je precies wilt uitstralen. En hoe duidelijker de opdracht, hoe beter de tekst aansluit op je wensen. Twijfel je over de kwaliteit van de briefing? Greatcontent kan je natuurlijk altijd adviseren!


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *