Hoe ga je viral? Dit zijn de beste lessen uit 2015!

viral-content

Je hoopt stiekem dat die ene blogpost, foto of video viral gaat. Maar wist je wel dat dit geen kwestie van puur geluk is? Ga rustig zitten en leer van de lessen uit 2015!

Je leert van de besten

Blogs, foto’s en video die trending zijn, worden vaak miljoenen keren gedeeld. Van Amsterdam tot Madrid en van de Amerika tot Azië: de hele wereld ziet het. Van de posts die viral gaan, kun je heel wat leren. Want wat hebben ze gemeen? En belangrijker nog: kun jij misschien dezelfde strategie toepassen?

Viral gaan begint met een goed plan

De content die je online zet, moet onderdeel zijn van een groter plan. Stel je bent gezondheidsgoeroe en je publiceert een blog met handige dieettips. Deze blog wordt meteen volop gelezen en gedeeld waardoor je meer vaste lezers naar je toetrekt. Mooi natuurlijk. Maar heb je hen vervolgens meer te bieden?

Een slimme strategie is de eerste stap tot succes. Zorg ervoor dat je altijd weet wat je vervolgstap wordt. Daarbij moet je de content slim op elkaar aan laten sluiten. De lezers van je dieettips hebben nu eenmaal bepaalde verwachtingen. Voldoe je daar niet aan, dan raak je ze snel weer kwijt.

Een analyse van miljoenen posts

Vaak is het moeilijk te voorspellen of iets viral gaat of niet. Toch heeft BuzzSumo een poging gewaagd. Het content marketing platform heeft meer dan een biljoen posts bekeken die in 2015 online werden gezet. De meest gedeelde content werd grondig geanalyseerd. Hieruit bleek dat de posts zeker een aantal overeenkomsten hebben.

Les 1: Maak gebruik van het verrassingselement

Internetgebruikers zien dagelijks tal van blogs en video’s voorbijkomen. Om tussen al dat aanbod op te vallen, moet je hen weten te verrassen. Het verrassingselement werkt het beste als je het artikel kunt onderbouwen met wetenschappelijk bewijs.

De London Evening Standard kwam in 2015 met een opvallend onderzoek op de proppen. Het drinken van drie glazen champagne per week kan namelijk helpen om de ziekte van Alzheimer te voorkomen. Verrassend? Ja! Niet vreemd dus dat zo’n artikel bijna een miljoen keer is gedeeld.

Les 2: Inspelen op heersende trends

In 2015 kwam TV-zender FOX weer met een nieuw seizoen van The Walking Dead. Opeens was de hele wereld in de ban van de strijd tegen zombies. Van dit soort trends kun je natuurlijk handig gebruik maken. Plaats bijvoorbeeld een verrassende fotoserie of schrijf een grappige blog over het onderwerp. De trend is je beste vriend.

Les 3: Schattig, schattiger, schattigst

Smelt jij weleens weg bij een schattige babyvideo? En staat die aap die omviel van het lachen bij een goocheltruc ook nog steeds in je geheugen gegrift? Dan ben je niet de enige. Dit soort video’s zijn grappig én vertederend tegelijk. Dit maakt ze maar moeilijk te weerstaan.

Les 4: Wat is het geheim van succes?

Iedereen wil succes hebben in het leven. Mensen delen dan ook graag content die helpt om nóg succesvoller te worden. Dit kan zijn op het gebied van werk of persoonlijke ontwikkeling, maar het gaat net zo goed om succesverhalen voor een lang leven. Zo is een interview dat de Huffington Post had met de 109-jarige Jessie Gallan inmiddels al bijna 2 miljoen keer gedeeld.

Een goede titel doet in dit geval wonderen. Verwerk het woord ‘succes’ of ‘succesvol’ in je titel en de mensen weten meteen je post te vinden.

Les 5: Met deze topics zit je goed

Er zijn een aantal onderwerpen die nooit lijken te vervelen. Vooral artikelen over de liefde of over gezondheid doen het goed. Geef je lezers goede datingtips of trakteer ze op vernieuwende recepten waarmee ze meteen een paar kilo kwijt kunnen raken. De kans is groot dat je blog volop gedeeld wordt

Les 6: Mensen houden van lijstjes en quizzen

De inhoud is niet het enige dat telt. Ook de vorm waarin je een post giet, kan bepalend zijn. Internetgebruikers zijn bijvoorbeeld dol op lijstjes, zoals ‘de 10 mooiste eilanden ter wereld’ of ‘de 20 beste steden om in de wonen’. Vergeet niet om er adembenemend mooie foto’s bij te plaatsen waarbij de lezer echt even weg kan dromen…

Wat minstens net zoveel in de smaak valt, zijn quizzen. Wie is er dit jaar niet op zoek gegaan naar die ene panda tussen de tientallen sneeuwpoppen? Quizzen waarbij je persoonlijkheid wordt getest, zijn zelfs nog populairder. Wat is je meest dominante karaktertrek? En op welk dier lijk jij het meest? De uitslag is vaak onzin, al maakt dat maar weinig mensen iets uit.

Wat kun je nu met deze lessen?

Dit waren zes van de belangrijkste lessen die BuzzSumo ons heeft voorgeschoteld. Kort samengevat kun je zeggen dat goede content:

  • Iemands leven verbetert
  • Verrassend en inspirerend is
  • Een positieve boodschap overbrengt

Het klinkt eenvoudig. Maar verwacht niet meteen honderdduizenden likes en shares. Er bestaat namelijk geen magische formule waarmee je je post viral kunt laten gaan. Helaas, kun je wel zeggen. Deze lessen zijn een handig hulpmiddel, maar ze geven dus geen absolute garantie.


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *