Contentmarketing: ben jij op de hoogte van de laatste trends?

trends contentmarketing

Contentmarketing is zeer trendgevoelig. Wat het ene jaar werkt, is het volgende jaar alweer achterhaald. Met deze tips ben je in ieder geval voorbereid op 2016!

Het draait allemaal om de inhoud

Contentmarketing is hot. De marketingexperts zijn er immers achter dat consumenten méér willen dan een pure verkoopboodschap. Ze willen geïnformeerd en geïnspireerd worden. Het draait tegenwoordig dus allemaal om de inhoud, oftewel de ‘content’. Als je het slim aanpakt, zie je het aantal bezoekers al snel stijgen.

Maak gebruik van je netwerk

Ondernemers hebben maar één doel: meer klanten binnenhalen. Goede content is daarbij een belangrijke factor. Interessante teksten, video’s en foto’s worden namelijk massaal gedeeld op social media. Zo maak je op een handige manier gebruik van het netwerk van je volgers.

Een hoge ranking is niet het enige dat telt

Een paar jaar geleden hamerden marketingexperts voornamelijk op een hoge ranking in Google. SEO (zoekmachineoptimalisatie) was daarbij het sleutelwoord. Hoewel SEO nog steeds belangrijk is, moet je tegenwoordig toch wat verder kijken. Deze cijfers zetten je vast aan het denken (smartinsights.com):

  • 92% doet alleen zaken met bedrijven die dezelfde waarden delen
  • 70% leert een bedrijf liever kennen via contentmarketing dan via advertenties
  • 74% vindt leerzame content betrouwbaar
  • 61% deelt interessante video’s en artikelen op social media
  • Bedrijven die bloggen ontvangen 97% meer backlinks dan andere bedrijven

Dit zijn precies de elementen waar contentmarketing zich op richt.

Het begint met een goed plan

Contentmarketing vraagt om een goede strategie. Je moet weten wat je wilt uitstralen en welke tools je daarvoor gebruikt. En weet je eigenlijk wel wat de verwachtingen van je bezoekers zijn? Neem even rustig de tijd om je te oriënteren en om een plan te bedenken. Dit vergroot de kans op succes.

De kracht van video en interactieve content

Goede video’s en interactieve content zijn onmisbaar. Huur bijvoorbeeld een vlogger in die je producten demonstreert. Of plaats een video waarin je een kijkje achter de schermen geeft. Je bent natuurlijk niet alleen beperkt tot je eigen website. Platforms als Facebook, Instagram en SnapChat zijn de toekomst.

Heb jij al een blog?

De moderne consument is behoorlijk kritisch. Ze willen een bedrijf dat betrouwbaar is en dat weet wat de consument interesseert. Met een blog zet je jezelf duidelijk op de kaart. Je laat zien waar je voor staat en dat je verstand van zaken hebt. Blijf wel origineel zodat mensen een reden hebben om terug te komen.

Het draait allemaal om de inhoud
Share on Twitter

Creëer leerzame content

Consumenten voelen zich graag verbonden met een merk of bedrijf. Hoe meer goede content je deelt, hoe interessanter je merk wordt. Vooral berichten die inspirerend en educatief zijn, worden gewaardeerd. Investeer dus tijd in het ontwikkelen van leerzame content. Dit betaalt zichzelf gemakkelijk terug.

Instagram is geen Facebook

Bij contentmarketing is er een grote rol weggelegd voor social media. Maar denk goed na over wat je post. Instagram vraagt namelijk om een andere benadering dan bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Ondernemers die hier geen rekening mee houden, worden al snel afgestraft.

Interactie wérkt

Social media platforms zijn bij uitstek dé plek voor interactie. Mensen voelen zich vrij om vragen te stellen of om commentaar te geven op je foto’s of andere posts. Reageer hier ook op. Op deze manier versterk je het gevoel van verbondenheid.

Deze tips helpen je alvast om een goede contentmarketing strategie te ontwikkelen. Zo wordt 2016 misschien wel jouw jaar!


Geschreven door Suzanne


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *