Waarom een blog noodzakelijk is en hoe je inspiratie opdoet

Als het aan de marketing experts ligt, slaan bedrijven massaal aan het bloggen. Maar is dit écht noodzakelijk? En waar haal je de inspiratie vandaan? Wij helpen je op weg!

Bloggen: een investering voor de lange termijn

Bloggen is een echte langetermijninvestering. Door regelmatig interessante artikelen online te zetten, gaan mensen je vanzelf zien als een expert in je vakgebied. En dat levert meer bezoekers op. Iedereen wil namelijk wel weten wat je te vertellen hebt. Meer bezoekers betekent ook meer leads, oftwel potentiële klanten die meer informatie willen. Wie weet waar dat toe leidt.

Waar moet een goede blog aan voldoen?

Een goede blog is inspirerend, wekt vertrouwen of geeft antwoord op prangende vragen van je bezoekers. Daarnaast moet de blog natuurlijk goed leesbaar zijn. Korte alinea’s en duidelijke tussenkopjes maken al een groot verschil. Let ook op de keywords die je in de teksten gebruikt. Hiermee vergroot je de vindbaarheid in Google.

Wat de cijfers je vertellen

Een blog bijhouden kost veel tijd en energie. Dus levert het echt zoveel op als het lijkt? Jazeker! Kijk maar eens naar enkele cijfers, zoals die gepubliceerd zijn door het online marketing platform Hubspot (data van 2014):

  • Bedrijven die minstens 15 keer per maand bloggen, krijgen 5 keer zoveel bezoekers
  • Het aantal leads verdubbelt als je 6 tot 8 keer i.p.v. 3 tot 5 keer per maand blogt.
  • B2B bedrijven genereren 70% meer leads als ze maandelijks minimaal 1 tot 2 keer bloggen

Het draait natuurlijk niet alleen om extra bezoekers. De meeste bedrijven willen vooral meer klanten (en dus meer winst) binnenhalen met hun blog. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 43% van de bedrijven nieuwe klanten overhouden aan hun blog. Maar liefst 79% verdient dankzij de blog meer geld aan de al bestaande klanten.

Op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

De cijfers zeggen genoeg. Je móet bloggen, maar waar haal je de inspiratie vandaan? Een eerste stap is om de ontwikkelingen in je vakgebied goed in de gaten te houden. Vakgenoten die met nieuwe theorieën komen of bijzondere producten die binnenkort op de markt verschijnen: het is allemaal interessante informatie waar jij wat mee kunt.

Luister naar de doelgroep

Het is voor elk bedrijf belangrijk om te weten wat er speelt bij de doelgroep. Krijg je veel vragen over een bepaald onderwerp? Wijd er dan eens een blog aan. Want dit is blijkbaar informatie waar je bezoekers op zitten te wachten.

Meer inzicht in het bedrijf

Vaste lezers van een blog identificeren zich vaak met het bedrijf dat erachter zit. De kernwaarden en doelen kun je daarom mooi verwerken in een blog. Is het bedrijf bijvoorbeeld actief bezig met duurzaam ondernemen? Vertel hier dan eens iets meer over in je blog. Zo weten de lezers meteen waar het bedrijf voor staat.

Laat andere experts aan het woord

Je expertise wordt gewaardeerd door de lezers. Maar toch is het goed om soms een ander geluid te laten horen. Misschien heb je wel interessante contacten die je een keer mag interviewen. Of wellicht ken je iemand die je als gastblogger kunt uitnodigen. Hun expertise is ongetwijfeld een waardevolle toevoeging aan jouw blog.

Nog meer handige tips

Echte bloggers houden hun ogen en oren altijd open. Kijk bijvoorbeeld eens wat er leeft op social media. Vergeet ook Google Trends niet. Hier zie je in één oogopslag welke zoekwoorden op dit moment trending zijn. Onze eigen topic search tool is een ander handig hulpmiddel waar je je inspiratie vandaan kunt halen. Na wat research heb je ideeën genoeg!


Geschreven door Suzanne


Comments

  1. saskia - 14 January, 2016 @ 09:50

    Kun je het schrijven van het blog uit besteden. Dus bijvoorbeeld dat, JIJ, ons elke keer tekst aanlevert die wij dan weer plaatsen op onze website. En dat de blog teksten dan voldoen aan al de bovengenoemde punten. Gr Saskia

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *