Dubbele inhoud: waar ligt de grens?

Dubbele inhoud, ook wel duplicate content, houdt in dat diverse internetpagina’s dezelfde inhoud hebben. Wat betekent dat voor een website en waar ligt de grens?

Wat is dubbele inhoud?

Dubbele inhoud op websites komt relatief vaak voor. We herhalen wat stukken voor het gemak, we kopiëren iets van een ander, omdat we niet weten hoe we het beter kunnen beschrijven of we nemen iets over, omdat we denken dat het niets uitmaakt. We kunnen zelf iets overnemen van andere sites, maar anderen kunnen ook iets gebruiken van onze pagina.

Is dat nu zo verkeerd? Sommige dubbele content is nadelig voor onze website, andere dingen zullen niets af doen aan onze Google-ranking. In enkele gevallen is overnemen zelfs onvermijdelijk, denk bijvoorbeeld aan productspecificaties of reviews.

Waarom moeten we dubbele content vermijden?

Wanneer er op een website dingen vermeld worden die al elders op het web te vinden zijn, komen deze sites lager in de Google-ranking terecht. De website met de tekst die als eerste online gekomen is, lijkt hier het minst onder te lijden, maar toch is het niet echt bevorderlijk. Andere onderzoeken wijzen uit dat vooral de sterke pagina’s, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan SEO en uniciteit, het goed doen.

Welke dubbele content moet echt vermeden worden?

Vooral wanneer exact dezelfde inhoud op diverse domeinnamen te vinden is, heeft dit negatieve gevolgen voor de plaats in de Google zoekresultaten. Op zich is het niet eens een probleem wanneer we op diverse pagina’s dezelfde titel hanteren bijvoorbeeld, maar het is wel een gemiste kans. Wanneer je namelijk kiest voor een ander woord, kunnen internetters ook via dat zoekwoord op de bewuste site terechtkomen.

Het is vooral belangrijk om te vermijden dat je voor jouw site twee pagina’s bij grote sites, zoals Facebook en de Gouden Gids, gaat creëren onder bijna dezelfde naam. Hierdoor kunnen beide namen van Google verwijderd worden en komen ze sowieso lager in de zoekresultaten. Daarnaast is het overbodig, want een goede site heeft toch geen dubbele vermelding nodig?

Hoe ‘moet’ het dan wel?

Zoals gezegd is het soms onvermijdelijk om details over te nemen. Dit is vooral het geval bij specifieke productomschrijvingen. Wil je een unieke website die hoog gaat ranken in Google? Synoniemen doen wonderen. De oplossing kan omvat worden met één woord: aandacht. Neem niet langer simpelweg bestaande content over, maar zorg voor een unieke omschrijving door al onze creativiteit (of die van anderen) uit de kast te trekken.

De noodzaak van bronvermelding

Het delen van informatie is vanuit commerciële redenen niet zomaar toegestaan. Wanneer we na dit alles toch nog iets willen overnemen, mogen we een essentieel punt niet vergeten: de bronvermelding. Hiermee kunnen we duidelijk laten zien dat de informatie van een andere bron afkomstig is en op deze manier wordt onze overname van tekst ook legaal.
Doen we dit niet, dan plegen we plagiaat. Dit zal onze schrijvers niet geheel onbekend in de oren klinken, want greatcontent beschikt over een scherpe plagiaatscanner, die zowel het web als eerdere teksten van de schrijver doorzoekt.

“Wil je een unieke website die hoog gaat ranken in Google? Synoniemen doen wonderen.”
Share on Twitter

Bronvermelding bij letterlijk citeren, hoe moet dat ook alweer?

Er zijn diverse manieren om exact overgenomen teksten of afbeeldingen te verantwoorden.

  • Een directe quote komt tussen aanhalingstekens en de naam van de auteur wordt vermeld.
  • Onder foto’s of andere afbeeldingen komt de naam van de fotograaf of ontwerper.
  • Voet- of eindnoten kunnen altijd onder het artikel geplaatst worden.

En om meteen maar het goede voorbeeld te geven, voor dit artikel zijn de volgende bronnen gebruikt:

raventools.com
localvisibilitysystem.com


Geschreven door Rose


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *