Hoe scoor je een hoge ranking in Google?

Noem eens drie zoekmachines die wereldwijd het meest worden gebruikt. De kans is groot dat je Google op de eerste plaats zet. En misschien weet je zelfs zo snel niet eens twee andere websites te noemen. Voor tekstschrijvers en websitebouwers is het ultieme doel dan ook om hoog te scoren in de ranglijsten van Google. Maar hoe gaat je dit lukken?

Het is tijd voor een nieuwe analyse van Searchmetrics

Google is marktleider, zoveel is wel duidelijk. En dat geeft de zoekmachinegigant behoorlijk wat macht. Google bepaalt immers of een website hoog in de ranking komt te staan of dat het ergens op pagina vijf belandt. De elementen die belangrijk zijn voor een hoge ranking, veranderen eens in de zoveel tijd. Dat maakt het juist zo lastig. Gelukkig neemt SEO-expert Searchmetrics de resultaten van de zoekmachine elk jaar opnieuw onder de loep zodat je jouw strategie eventueel kunt aanpassen. De meest recente analyse van Searchmetrics levert ook weer heel wat nieuwe tips op.

legend_card_EN

Tip 1: Relevante content krijgt de hoogste prioriteit.

In een online tekst zit altijd een boodschap verstopt. Misschien wil je een bepaald product of bedrijf promoten, of wellicht wil je jouw expertise in een bepaald vakgebied onder de aandacht brengen. De kwaliteit van deze content wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Teksten die goed leesbaar zijn, komen anno 2015 namelijk extra hoog in de lijst met zoekresultaten te staan. Maar wanneer is een tekst goed leesbaar? De mensen achter Google nemen hiervoor de formule van Rudolf Flesch als uitgangspunt. Korte woorden en korte zinnen: dat is waar het volgens Flesch om draait.

Tip 2: Keywords zijn nu echt verouderd

Het belang van goede content neemt dus toe. Tegelijkertijd wordt er steeds minder waarde gehecht aan het gebruik van keywords. En dat terwijl je een paar jaar geleden juist nog grote groepen lezers kon trekken door slim gebruik te maken van keywords. Die truc werkt niet meer. Een overmatig gebruik van keywords wordt door Google zelfs afstraft. De website zakt alleen maar verder in de ranking.

Tip 3: Creëer optimaal gebruiksgemak

De tijd dat iedereen achter een computer moest kruipen om op internet te komen, is toch echt voorbij. We surfen tegenwoordig op de laptop, tablet en op de smartphone. Maar smartphonegebruikers stellen heel andere eisen aan een online tekst of een website dan mensen die achter een groter scherm zitten. Het is dus belangrijk dat de teksten en de vormgeving worden aangepast aan het apparaat. Zo creëer je een optimaal gebruiksgemak en dat is precies wat Google beloont.

ranking-factors-2015-cards-content

Tip 4: Wek vertrouwen met backlinks

Als er op een andere website een link naar jouw bericht (oftewel een backlink) staat, wekt dat vertrouwen bij Google. Anderen vinden het immers de moeite waard om het artikel extra onder de aandacht te brengen. En dat zie je terug in de resultaten. Hoe meer backlinks een website of artikel krijgt, hoe makkelijker het gevonden wordt via zoekmachines. Het belang van gewone links lijkt trouwens langzamerhand af te nemen. Vooral links die op een onnatuurlijke manier in de tekst verwerkt zijn, hebben een negatieve invloed op de ranking.

Tip 5: Investeer in social media

Er zijn nog geen cijfers waaraan je kunt zien in hoeverre social media de ranking beïnvloedt. Searchmetrics vermoedt dat veel likes en tweets belangrijk zijn voor Google. Of dat ook echt zo is, blijft gokken. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe de zoekmachinegigant social media beoordeelt. Al die extra aandacht op Facebook en Twitter kun je namelijk altijd wel gebruiken.

Een goede content, backlinks en het investeren in social media is natuurlijk niet het enige wat telt. Rijke content zoals video’s, afbeeldingen en infographics speelt volgens Searchmetrics net zo goed een grote rol. Het kost dus wel wat tijd en moeite om hoog te scoren in Google, maar uiteindelijk levert het ook heel wat op!

Header picture: Flickr.com


Comments

  1. Robert Didier - 14 September, 2015 @ 15:55

    Beste Greatcontent,

    Tip 2 is wat kort door de bocht, of beter gezegd, te kort door de bocht.
    Wel waar is dat het plompverloren keywords planten geen zin heeft. De recente Hummingbird update van Google echter richt zich meer dan ooit op Content is King (Tip 1) en dus op relevante inhoud. In de praktijk betekent dit dat waardering niet langer op enkele keywords gericht is, maar op het semantisch geheel. Er moet voldoende tekst staan en die tekst moet de lading op een normale manier dekken. Het zgn. Keyword Stuffing is er dus niet langer bij, en dat is dan Tip 2.
    Maar hoe kom je aan relevante inhoud? Dat is toch echt door een trefwoordenonderzoek. Het resultaat gebruik je dan in long term keywords, synoniemen en gerelateerde termen. Op die manier kan Google de content ook waarderen via co-citation: dat wat de concurrenten doen m.b.t. het onderwerp. Keywords zijn dus geen verleden tijd, dat wat je met de keywords doet is anders geworden.

    Succes,

    Robert Didier

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *