De Phantom Update: schrijven met een nieuwe strategie

Google Phantom Update

Als het gaat om zoekmachines, kun je natuurlijk niet om Google heen. Maar wat als Google opeens de kwaliteitseisen aanscherpt waardoor bepaalde websites dramatisch zakken in de lijst met zoekresultaten? Dan moet je als tekstschrijver toch je strategie aanpassen.

 Het mysterie dat Phantom Update wordt genoemd

In mei van dit jaar was er enige paniek onder de webmasters. Websites die voorheen bovenaan de lijst met zoekresultaten stonden, waren bij Google plotseling uit de top verdwenen. In eerste instantie leek Google niet bereid om een verklaring te geven. Sterker nog: er werd ontkend dat er iets in het algoritme systeem was veranderd. Omdat het verschijnsel in mysteriën gehuld bleef, kreeg het onder webmasters al snel de naam Phantom Update mee. Inmiddels heeft de zoekmachinegigant Search Engine Land toegegeven dat die update inderdaad heeft plaatsgevonden. Meer dan ooit ligt de nadruk ligt nu op de kwaliteit van een website. En daar moet je als tekstschrijver voortdurend rekening mee houden.

 Tips & trucs voor een hoge ranking

Veel mensen komen niet verder dan de eerste pagina van een zoekmachine. Juist daarom is het voor een website zo essentieel om op deze felbegeerde eerste pagina te staan. Om dit voor elkaar te krijgen, spelen tekstschrijvers een grote rol. Want juist de kwaliteit van de teksten heeft door deze Phantom Update aan belang gewonnen. Maar waar moet je nu precies op letten zodat je teksten ook na deze Phantom Update zoekmachinevriendelijk blijven?

 Tip 1: zorg voor unieke content

Sinds de Phantom Update let Google extra op dubbele content. Staat een (deel van de) tekst al op een andere website? Dan is het  al snel gedaan met die hoge ranking. Als tekstschrijver is het dus jouw taak om je opdrachtgevers steeds weer van unieke content te voorzien. Kopiëren van andere websites is daarbij ‘not done’. Maar is dat niet juist waarom je voor dit creatieve vak hebt gekozen?

Tip 2: controleer je tekst op fouten

Het overkomt de beste: een spelfout in de tekst. Tegenwoordig kun je daar echter behoorlijk op afgerekend worden. Google beoordeelt de teksten namelijk ook op spelfouten en feitelijke onjuistheden. Spelfouten kun je deels al voorkomen door een spellingchecker te gebruiken. Toch zien deze programma’s niet alles. Want wat als je per ongeluk een woord vergeten bent? En hoe zit dat met het verschil tussen ‘jij wordt’ of ‘jij word’? De spellingchecker slaat deze fouten gewoon over. Lees de tekst daarom nog even zorgvuldig door voor je het inlevert zodat je zeker weet dat het de aandacht krijgt die het verdient.

Tip 3: werk aan een sterke inhoud

Inmiddels staan er ontelbaar veel teksten op internet, als is de kwaliteit van deze teksten nogal wisselvallig. Maar zoals gezegd is Google zich na de Phantom Update meer gaan richten op de kwaliteit van teksten. Websites met een sterke inhoud worden beloond met een hogere ranking. En die sterke content kun jij als tekstschrijver natuurlijk wel leveren. Zorg ervoor dat je teksten goed leesbaar zijn en dat de inhoud goed past bij het overkoepelende onderwerp. Vraag je ook eens af of het artikel iets toevoegt aan wat er al op het wereldwijde web rondzwerft. Vernieuwende content heeft bij Google namelijk een extra streepje voor.

Tip 4: wees voorzichtig met keywords

Een inhoudelijk zwakke tekst is funest voor een hoge ranking, maar ook een opeenhoping van keywords wordt niet meer gewaardeerd. Lange tijd waren goede keywords juist erg belangrijk voor online teksten. Een website die vol stond met woorden als ‘iPhone’, ‘reparatie’ en ‘Utrecht’ kwam automatisch ergens bovenaan de lijst te staan als iemand op zoek ging naar een reparatiewinkel voor de telefoon. Het gevolg was dat veel teksten bomvol kwamen te staan met deze keywords, en dat kwam de leesbaarheid niet bepaald ten goede. Maar met de Phantom Update is het gebruik van keywords steeds minder belangrijk aan het worden. Zoekmachine Google is nu zo slim om aan de hand van de context te bepalen waar het artikel over gaat. Die grote hoeveelheid keywords heb je nu niet meer nodig.


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *