Een hoge ranking met het periodiek systeem van SEO

Wie ooit op school scheikunde heeft gehad, kent het periodiek systeem der elementen nog wel. Met dit systeem in het achterhoofd, bedacht Search Engine Land in 2011 een eigen variant: het periodiek systeem van SEO elementen. Nu, vier jaar later, is dit systeem hard toe aan vernieuwing.

Het periodiek systeem: een eerste kennismaking

In het periodiek systeem der elementen zijn de eigenschappen van alle scheikundige elementen op een systematische manier in kaart gebracht. Het periodiek systeem van Search Engine Land is net zoiets, alleen draait het nu niet om scheikundige elementen maar om het algoritme van Google. Dit algoritme is allesbepalend voor de ranking in Google. Een website met de juiste mix van elementen komt vooraan in de lijst met zoekresultaten te staan. Voldoet een website niet? Dan is het lang zoeken voor je het in de resultatenlijst tegenkomt.

Het algoritmisch geheim van Google

Hoe het algoritme precies in elkaar zit,is het best bewaarde geheim van Google. Ondanks dat, weten we inmiddels voor een groot deel wél welke factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan de inhoud, maar ook HTML en goede links zijn essentieel. In mei 2015 kwamen webmasters echter opeens tot de ontdekking dat het oude SEO systeem niet helemaal meer voldeed. Diverse websites zakten plotseling in de ranking, dus er moest wel iets aan de hand zijn. Na lang aandringen van verontruste webmasters, gaf Google uiteindelijk toe dat het algoritme systeem was aangepast. Maar wat en hoe? Dat geeft de zoekmachine gigant natuurlijk nooit prijs.

Hoe ziet de nieuwste SEO tabel eruit?

Met het periodiek systeem van SEO elementen biedt Search Engine Land tekstschrijvers een handig hulpmiddel. Je ziet in één oogopslag welke elementen belangrijk zijn bij het schrijven van een online tekst. Google eist bijvoorbeeld originele inhoud van een goede kwaliteit. En wat dacht je van de juiste keywords en goede HTML title tags? Door de veranderingen in het algoritme van Google, is er ook een wijziging nodig in het periodiek systeem. In de nieuwste versie werkt Search Engine Land met zeven verschillende categorieën:

  • Inhoud: over de inhoud en kwaliteit van de website
  • Architectuur: factoren die de functionaliteit van de site beïnvloeden
  • HTML: goede titels en metabeschrijving
  • Betrouwbaarheid: hoe betrouwbaar en gezaghebbend is de site?
  • Links: en dan met name links van derden
  • Personalisatie: de invloed van persoonlijke zoekresultaten op de ranking
  • Sociale reputatie: de invloed van social media op de ranking

Voor tekstschrijvers zijn vooral de inhoud en HTML van belang. Website eigenaren hebben juist weer invloed op de architectuur. Samen worden deze drie categorieën ‘on the page’ factoren genoemd. Daar tegenover staan de ‘off the page’ factoren, waar je zelf geen invloed op hebt. Bezoekers en andere websites bepalen hoe goed je scoort in deze categorieën.

De belangrijkste veranderingen

Search Engine Land heeft in de herziene versie drie nieuwe elementen toegevoegd: vertical search, direct answers en HTTPS. Bij vertical search gaat het erom dat je verticale content op de pagina hebt staan. Dan gaat het om afbeeldingen en video’s, maar ook nieuwtjes en lokale content spelen een rol. Het element ‘direct answers’ richt zich juist op wat er in de zoekresultaten zelf komt te staan. Als iemand iets wil weten, moet het antwoord al direct in het zoekresultaat staan. Voldoet een website hieraan dan komt het hoger in de ranking. Maar dat is nog niet alles. Want met een direct antwoord wekt de site extra vertrouwen. En dat kan zomaar leiden tot meer bezoekers. De laatste, grote verandering is het gebruik van HTTPS. Met HTTPS in het webadres is het voor iedereen duidelijk dat de website veilig is. Dit wordt meteen door Google beloond.

Herwaardering in het waardesysteem

Om het periodiek systeem nog betrouwbaarder te maken, kent Search Engine Land aan elk element een waarde toe. Een waarde van +3 betekent dat het element echt essentieel is, terwijl je aan +1 iets minder waarde mag hechten. In het systeem staan zelfs een aantal negatieve waarden. Dit zijn factoren die je juist niet moet doen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om spam of het overmatig gebruik van keywords. In de nieuwste tabel hebben een aantal elementen een waardeverandering ondergaan. Zo is het belangrijker geworden dat er een goede mobiele website is. Daarnaast hecht Google steeds meer waarde aan gestructureerde data en de tijd die bezoekers op een website doorbrengen. Er zijn dus heel wat elementen die je aandacht verdienen!

The Periodic Table Of SEO Success Factors by SearchEngineLand

Click on the picture to view in full size


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *