De ultieme survivalgids voor schrijvers

In de zomermaanden kan het gebeuren dat er even geen hulp is van het vertrouwde greatcontent team. Maar maak je geen zorgen. Dankzij deze survivalgids voor schrijvers kom jij deze zomer namelijk wel door!

Hoe maak je gebruik van HTML?

Veruit de meeste artikelen die je voor greatcontent schrijft, komen terecht op het internet. Lever je een platte tekst aan dan kan deze niet meteen geplaatst worden. Zonder opmaak zijn er immers geen duidelijke titels, tussenkopjes en alinea’s. Sommige opdrachtgevers verzorgen zelf de opmaak van de tekst, maar steeds vaker wordt er verwacht dat de tekstschrijvers deze taak op zich nemen. Enige kennis van HTML is dan wel belangrijk. Om het je makkelijk te maken, vind je boven het tekstvlak al de meest voorkomende HTML codes. Met één druk op de knop maak je al een h2 of h3 tussenkopje, en ook een lijst met opsommingen heb je op deze manier snel gecreëerd. Toch kan het nooit kwaad om jezelf eens iets meer in dit onderwerp te verdiepen. Daar word jij als tekstschrijver alleen maar beter van.

Betere vindbaarheid met de juiste keywords

Een tekstschrijver vindt het belangrijk dat een artikel lekker leest. Maar voor je opdrachtgever is het minstens zo belangrijk dat het goed te vinden is. Het gebruik van keywords is daarbij essentieel. Bij de meeste opdrachten staan al een aantal van deze verplichte woorden vermeld. Zorg ervoor dat je deze goed over de tekst verspreid zodat je geen opeenhoping van keywords krijgt. Een goede tekstschrijver gaat ook op zoek naar synoniemen of variaties. Wedden dat jouw opdrachtgever tevreden is?

Trek de aandacht met een goede titel

De eerste indruk telt. En dat geldt ook voor de teksten die je schrijft. Het is dan ook belangrijk dat je goed nadenkt over de titel die je boven het artikel plaatst. Een goede titel kan namelijk zomaar het verschil maken of je tekst wél of niet gelezen wordt.

Hoe schrijf je een goede blogpost?

Je kruipt achter je laptop om die originele, onderhoudende én informatieve blogpost schrijven, maar de woorden willen niet komen. Herkenbaar? Lees dan eens hoe andere tekstschrijvers dit aanpakken. Het verhaal van tekstschrijver Diane kan je zomaar inspireren!

Laat je niet afschrikken door het onderwerp

Sommige teksten lijken zichzelf te schrijven. Voor je het weet, heb je de eerste paragrafen al op papier staan. Bij technische teksten ligt dat vaak anders. Veel schrijvers beginnen zelfs niet eens aan teksten over elektronica of technische gadgets, simpelweg omdat het onderwerp te lastig is. Toch is dat zonde. Want iedereen kan schrijven over deze lastige onderwerpen, mits je op een slimme manier onderzoek doet.

Nooit meer annuleren

Een opdracht annuleren: je hebt het vast weleens gedaan. Maar op het moment dat je besluit te annuleren, weet je dat je de opdrachtgever teleurstelt. En wat dacht je van de gevolgen voor jezelf? Als je een opdracht annuleert heeft dat namelijk een negatieve invloed op jouw waardering. Gelukkig hebben wij een aantal handige tips waarmee je de annuleringen in de toekomst tot het minimum kunt beperken:

  • Neem niet meer orders aan dan je aankunt
  • Begin op tijd met schrijven, het kan immers altijd tegenzitten
  • Plan vooruit zodat je altijd overzicht houdt
  • Heb je onverwacht toch meer tijd nodig? Wees dan eerlijk tegen je opdrachtgever

Praktische online hulpmiddelen

Tijd is geld. Daarom ga je graag zo efficiënt mogelijk te werk. Om je daarbij te helpen, zijn er online takenmanagers als ToDoist en Trello in het leven geroepen. Zo vergeet je nooit meer een belangrijke deadline. Andere handige hulpmiddelen zijn Synoniemen.net en de website van Onze Taal. Want welke synoniemen kun je allemaal in de tekst verwerken? En schrijf je ‘afgelasten’, ‘aflasten’ of is het toch ‘aflassen’? Op deze sites heb je het antwoord snel gevonden!


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *