Hoe schijf je een succesvolle titel?

Een titel vertelt je lezers waar het artikel over gaat. Maar een goede kop doet meer dan dat: het maakt mensen nieuwsgierig en weet hen te verleiden om verder te lezen. Klinkt moeilijk? Dat valt wel mee! Met deze tips krijgt iedereen een succesvolle titel uit de pen.

Een goede titel: de eerste tips

Schrijvers zijn vaak volledig gefocust op de tekst zelf. Klopt de zinsbouw? En zijn er geen spelfouten ingeslopen? Zo veel aandacht schrijvers besteden aan de tekst zelf, zo weinig aandacht is er voor de titel. En dat terwijl lezers aan de hand van de titel vaak beslissen of ze het artikel wel of niet lezen. Een goede kop is kort en catchy. Je hebt maximaal tien woorden om mensen te overtuigen dat ze de tekst echt móeten lezen. Sommige schrijvers weten te overtuigen door in te spelen op de menselijke emoties, anderen stellen de lezer juist een vraag om de aandacht te trekken. Werk je aan de hand van een SEO-strategie verwerk dan in ieder geval de sleutelwoorden in de titel. Zo is de toon meteen gezet.

De 5 mooiste

Het internet staat vol met titels als ‘5 goede redenen om sneakers te dragen’ of ‘de 10 mooiste stranden in Europa’. Teksten met dit soort koppen doen het altijd verrassend goed. Dat komt deels doordat cijfers in een titel visueel gezien de aandacht trekken. De kans dat de blik van de lezer op zo’n zin blijft hangen, is dan ook groot. Maar de kracht van dit soort titels zit hem vooral in de belofte die ze doen. Als schrijver reik je de tien mooiste stranden op een presenteerblaadje aan. Jij bent de expert; de lezer hoeft alleen maar achterover te leunen en het artikel in alle rust tot zich te nemen.

Deel je geheim

Mensen zijn van nature erg nieuwsgierig. En daar kun je handig gebruik van maken. Een kop als ‘de verrassende waarheid over Aloë Vera’ of ‘Aloë Vera: de feiten die je nog niet kent’ is erg intrigerend. Want misschien heeft deze plant nog meer voordelen dan we al dachten of wellicht blijkt alles toch een mythe te zijn. Wie het artikel leest, krijgt antwoord.

Hoe doe je dat nu eigenlijk?

Veel mensen zijn op internet op zoek naar antwoorden. Want hoe schrijf je nu eigenlijk een fantastische titel? Of hoe maak je efficiënter gebruik van je tijd? Dit zijn vragen waar jij misschien wel het antwoord op weet. Een ‘hoe-titel’ maakt meteen duidelijk waar je artikel over gaat. En nog belangrijker: het belooft eindelijk een antwoord op die ene prangende vraag.

Leg nadruk op het belang van het artikel

Een goede titel creëert de behoefte om het artikel te lezen. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze echt iets missen als ze de tekst aan zich voorbij laten gaan. ‘De must-have accessoires voor deze zomer’ is zo’n titel waarmee je die behoefte aanwakkert. Want blijkbaar weet jij welke accessoires een trend gaan worden en wie het artikel niet leest, loopt het risico dat hij of zij er deze zomer hopeloos ouderwets bijloopt. ‘Het onmisbare gereedschap voor iedere klusser’ is nog zo’n titel waarmee een schrijver inspeelt op de behoefte van de lezer. Iedere klusser wordt nieuwsgierig van zo’n zin boven je tekst. Is er misschien handig gereedschap te koop dat de klusser nog niet in de schuur heeft staan? Er is maar een manier om daar achter te komen!

Fouten vermijden

Niemand maakt graag fouten. En toch gebeurt het ons allemaal weleens dat we iets doen wat achteraf niet zo handig was. Een schrijver kan dit gegeven goed gebruiken bij het formuleren van de titel. ‘5 fouten die je moet vermijden tijdens je sollicitatie’ trekt al meteen de aandacht van iedereen die werkzoekend is. Welke veelgemaakte fouten moeten ze zien te voorkomen? Of misschien blijkt uit het artikel wel dat de lezer al die tijd iets verkeerd deed. Geen wonder dat de baan nog niet binnen is. Met jouw titel beloof je een betere toekomst. Wie wil daar nu niet meer over lezen?


Comments

  1. Filip van Tour - 13 May, 2015 @ 12:15

    Een tekst moet – voor zover van toepassing – natuurlijk voldoen aan de vijf W’s; Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom. En als het een SEO-tekst is ook aan de drie B’s: Bold, Banana en Bullets.
    Verder moet je voordat je aan een tekst begint je afvragen wat je eigenlijk wil zeggen. Vervolgens moet je dat dan gewoon ook doen!

    • greatcontent - 29 May, 2015 @ 13:56

      Hey,

      Fijn dat je reageert op onze blogpost! Van de 3 B’s hadden we nog niet gehoord. Bedankt voor de tip!

  2. Marinus Kruissen - 27 June, 2015 @ 16:46

    Het probleem is vaak dat de lezer en de schrijver hetzelfde internet gebruiken en dezelfde Google pagina’s zien. Als schrijver moet je dus net even verder zoeken dan de gemiddelde Googelaar om het feitje nummer drie en verder van je Tien redenen om niet…. titel te vinden. Vaak staan er op verder gelegen paginas nog leuke weetjes, die je ongeduldige lezer niet wil opzoeken.

    Onze winst is dat we met een beetje zoekwerk, zeg maar detective werk, het leukste van het schrijven volgens mij, onze boterham mogen verdienen. En het is ook fijn dat de lezer het geduld daarvoor meestal niet kan opbrengen.

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *