“Een goede blog? Wees origineel, grappig, onderscheidend en informatief”

Een interview met Diane

6400679555_194a0a1b3a_z-e1426064155101

Er gaan vele verhalen rond van schrijvers, die dagenlang het internet afstruinen op zoek naar een origineel onderwerp voor een blogpost. Want opdrachtgevers willen altijd een informatieve, onderhoudende en relevante tekst voor hun bedrijf of project. Schrijfster Diane vertelt over haar werkwijze bij het schrijven van blogs, van het zoeken naar een onderwerp en goede invalshoek tot het afleveren van een attractieve tekst met een prikkelende koptitel en introductie die uitnodigen tot verder lezen en een heldere tekststructuur.

Hoe komt u aan een goed onderwerp voor een blogpost?

Diane: “Ik heb geen gouden regels als het gaat om het zoeken van een geschikt blogpostonderwerp voor opdrachtgevers, maar ik begin altijd met het lezen van de bedrijfswebsite. De bestaande blog op de site geeft mij een goede indruk van de stijl die zij gebruiken en het laat mij bovendien zien in welke onderwerpen men geïnteresseerd is. Blogs over hetzelfde onderwerp op andere sites zijn vaak een bron van ideeën, zeker als er een eigen, unieke draai aan het verhaal kan worden gegeven. Belangrijk is: wat is er in het nieuws en welke trends spelen er? Zo wilde ik op een bepaald moment een fashionblog schrijven over de ꞌVijftig tinten grijsꞌ hype, maar tegen de tijd dat ik eraan toe was, had iedereen dit al gedaan. Het gaat er om snel in te spelen op iets wat trending is en daarbij een originele invalshoek te verzinnen.”

“Google Alerts is van onschatbare waarde om snel te weten te komen wat het nieuws domineert, terwijl online vakbladen ideaal zijn om ideeën te vergaren voor zakelijke blogs. Elk nieuwsfeit, gebeurtenis of evenement kan als invalshoek worden genomen, zolang u maar origineel en onderscheidend bent.”

Een aantrekkelijke koptitel nodigt uit tot lezen. Maar wat komt er kijken bij het schrijven van een goede introductie om de aandacht van de lezer vast te houden?

Diane: “Het vasthouden van websitebezoekers is het moeilijkste gedeelte. Een blog is onderscheidend en voegt voor de lezer waardevolle informatie toe. Voordeel van blogs is, dat ze minder gestructureerd zijn dan landingspagina’s of productbeschrijvingen. Dit betekent dat gekozen kan worden voor een eigen, originele lay-out, met korte, pakkende alinea’s die worden afgewisseld door sub-rubrieken. Het kiezen van een interessante invalshoek is essentieel. Zo schreef ik niet zo lang geleden een stuk over ꞌscheikundeꞌ, waarbij ik mezelf afvroeg: waarom heb ik dit onderwerp gekozen? Is dit niet te saai?”

“Totdat ik tijdens enige research op Wikipedia las, dat scheikunde voortkomt uit de alchemie, de historische occulte wetenschap. Ik overgoot mijn scheikunde-onderwerp met een sausje van magie en romantiek en het bleek achteraf een van de beste blogs die ik heb geschreven. Voor een goede, onderscheidende blog is het overigens van belang niet te veel informatie van Wikipedia te gebruiken. Dit wordt al door vele anderen gedaan en leidt anders tot een blog met minder unieke informatie.”

Een schrijver zit achter zijn computer om een goede blogpost te schrijven, maar staart naar een blanco Word-document. Hoe verloopt bij u het proces, van de start tot afronding van een boeiende blogpost?

Diane: “Ik heb altijd het idee dat andere schrijvers meer gestructureerd zijn dan ik en in staat zijn om efficiënt te werken, terwijl ik nog wat uit het raam zit te staren en de deadline nadert. Het kan soms wel even duren, voordat ik op gang kom. Uiteindelijk gaat het er om achter de computer te gaan zitten en gewoon te beginnen. Ik werk niet aan de hand van allerlei vooraf gemaakte ontwerpen en plannen, omdat dit het schrijven lastiger maakt en de focus dan te veel kan komen te liggen op het naleven van de planning dan op het schrijven van een goed verhaal.”

“Start gewoon met typen en de woorden volgen als vanzelf! De meeste schrijvers op greatcontent zullen dit herkennen. Nadat ik mijn onderwerp en invalshoek heb gekozen, ben ik klaar om de tekst te schrijven totdat deze af is. Als ik vervolgens de tekst nalees, alvorens deze in te leveren, zijn er altijd nog kleine correcties en verbeterpuntjes aan te brengen.”

Een schrijver heeft de meest grappige, informatieve en onderhoudende blogpost gemaakt over een interessant onderwerp, maar om een of andere reden wordt deze door vrijwel niemand gelezen. Hoe trekt u de aandacht met een opvallende koptitel en korte introductie, zodat het publiek de blogpost graag wil lezen?

Diane: “Toon lef en prikkel de fantasie en leeshonger, maar lieg niet bij wat u schrijft. Het heeft geen zin om bijvoorbeeld te schrijven dat het betreffende hotel de beste is of het specifieke soort metaal het sterkste is. Dit kan op elk moment veranderen als iemand een beter product uitvindt. Wees ook terughoudend met het noemen van namen van celebrities of bekende sporters ter promotie van het blogonderwerp.”

“Deze beroemdheden vallen namelijk niet bij iedereen in de smaak. Zorg er voor dat u geen lezers van u vervreemdt door uw koptitel en korte beschrijving (description) te nadrukkelijk met iets te afficheren, dat lezers zou kunnen afstoten. Ik pak zelf het belangrijkste keyword, bekijk de resultaten in Google en zie welke woorden de belangrijkste blogtitels gemeen hebben. Houd de koptitel kort. Een lange titel schrikt mensen af. Normaliter is 60 tekens het maximum. Vat de meest interessante punten van uw blogpost samen in een aantrekkelijke beschrijving. Opnieuw: houd het kort en to-the-point. Voorkom een lange description vol uitweidingen. Ofwel: doe als het ware precies het tegenovergestelde van deze tekst!”


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *