Tips voor doeltreffende contentmarketing in 2015

Bill Gates zei het al in 1996: Content is King. Het aanbieden van relevante informatie en unieke inhoud op websites was destijds al van groot belang.

Kwalitatief goede en originele content is sindsdien alleen maar belangrijker geworden. Enerzijds omdat Google deze teksten beloont met een hoge positie in de zoekresultaten, anderzijds omdat bedrijven hiermee een professionele en betrouwbare uitstraling krijgen. De klant wordt bediend met waardevolle en onderscheidende informatie.

Het internet wordt overstelpt met informatie. Dagelijks komen er vele webpagina’s bij. Dit is de reden dat Google het kaf van het koren wil scheiden. De algoritmes van Google zijn de afgelopen jaren steeds beter geworden. Websites met duplicaatteksten en content van slechte kwaliteit worden slechter gewaardeerd en naar de onderste regionen van de zoekresultaten verbannen. Bedrijven willen natuurlijk zichtbaar zijn op het internet. Dat vraagt in de eerste plaatst om hoogwaardige content die inspireert, informeert, vermaakt en klanten iets bijbrengt.

De vraag naar kwalitatief goede content wordt steeds groter

Uit recent onderzoek van het toonaangevende Content Marketing Institute (CMI) komt naar voren, dat ongeveer 70% van de marketeers meer investeert in contentmarketing dan een jaar geleden. Zij richten zich op het produceren en delen van relevante en waardevolle informatie voor een specifieke doelgroep, met als doel om deze klanten op de juiste wijze aan te spreken en aan het product of dienst te binden. De explosieve groei in contentmarketing maakt het tegelijkertijd voor marketeers veel moeilijker om goed opgeleide professionals te vinden om een goede contentmarketing strategie te bepalen.

De vraag naar kwalitatief hoogwaardige content wordt steeds groter. Waar zijn nu de meeste ogen op gericht? Wat zijn de trends bij het produceren van inspirerende en unieke content? Wij geven u 4 tips over contentmarketing die u kunt toevoegen aan uw to-do lijstje voor 2015.

  • De tekstinhoud telt, niet de tekstlengte
  • Foutloze teksten staan bovenaan
  • Bloggen komt op de eerste plaats
  • Val op in de menigte met unieke, inspirerende en waardevolle content

Vergeet de tekstlengte, breng alleen relevante informatie

Bedrijven worstelen vaak met de vraag hoe lang hun teksten op de verschillende webpagina’s moeten zijn. Ze willen teksten, waarmee ze optimaal gevonden worden in de zoekmachines én waarmee ze klanten werven en behouden. Het antwoord is simpel: er bestaat geen ideale tekstlengte. De tekstlengte is afhankelijk van wat u te zeggen heeft. Vertel gewoon wat u wilt vertellen, zonder overbodige of irrelevante informatie. Dat werkt namelijk contraproductief.

Marketinggoeroe Seth Godin is bekend om het posten van blogs over één specifiek onderwerp, waarbij hij zo min mogelijk woorden gebruikt. Soms zelfs minder dan honderd woorden. Anderen gebruiken veel meer woorden om de websitebezoeker van de noodzakelijke informatie te voorzien, bijvoorbeeld om een complex proces te beschrijven of een veelzijdig onderwerp te behandelen. Beide methoden hebben voordelen, maar de sleutel tot succes is altijd: houd de lezer vast op de website, wek vertrouwen en bouw een band op met de bezoeker.

Websites met lange teksten die veel irrelevante informatie bevatten, schieten hun doel voorbij. De bezoeker verdwijnt aan de horizon en keert niet meer terug naar de website. Dit kan worden voorkomen door kortere teksten met waardevolle inhoud. Minder maar waardevollere informatie op de afzonderlijke webpagina’s nodigt uit tot verder kijken en zoeken op de website. De bezoeker wordt langer vastgehouden.

Webpagina’s met voldoende en relevante inhoud scoren aantoonbaar hoger in de zoekresultaten en worden vaker met anderen gedeeld dan webpagina’s met matige tot slechte content. Het loont om goed geschreven content te brengen met informatie waar de bezoeker wat aan heeft en naar op zoek is. Websites die daar niet aan voldoen, worden veroordeeld tot een plek op de bodem van de zoekresultaten. Zij krijgen van Google een lage rating, met als gevolg dat deze websites online minder zichtbaar zijn.

Een juiste spelling en grammatica stuwen uw website omhoog

Herinnert u zich de leraar of lerares nog die vroeger constant hamerde op het belang van een juiste spelling en grammatica? Zoekmachinegiganten als Bing en Google hebben deze educatieve rol overgenomen. Beide hebben publiekelijk duidelijk gemaakt, dat webcontent met een slechte spelling en grammatica wordt bestraft met een lagere positie in de ranking. Gedupliceerde teksten en teksten van matige tot slechte kwaliteit worden naar beneden gedrukt, terwijl copywriting van hoog niveau juist omhoog wordt gestuwd.

Grote zoekmachines als Google en Bing willen de gebruikers bij een zoekopdracht de best mogelijke resultaten aanbieden. Websites met onnatuurlijke en gekunstelde teksten vol schrijffouten worden gedegradeerd naar de kelder van de zoekresultaten. Bedrijven die een hoge ranking nastreven, dienen te zorgen voor een content-rijke website met foutloze teksten van hoge kwaliteit.

Start een blog die uitnodigt om te lezen en bezoekers bindt

Contentmarketing is essentieel om online succes te boeken. Een blog mag zeker niet ontbreken. Bedrijven die bloggen zijn zichtbaarder op het internet en krijgen veel meer bezoekers dan ondernemingen die dat niet doen. Uit webanalyses blijkt dat bedrijven die regelmatig een blog publiceren vijf maal zoveel traffic genereren als degenen zonder blog.

Bloggen heeft ook een positief effect op de positie in de zoekresultaten. Bedrijven met een blog krijgen bijna het dubbele aantal leads, in vergelijking met organisaties zonder weblog. Bloggen heeft een duidelijke invloed op de zichtbaarheid en vindbaarheid in de zoekmachines én is een meerwaarde op het gebied van waardevolle content. Met een unieke en persoonlijke blog kunnen bedrijven zich onderscheiden op het overvolle internet. Het moet wél een blog zijn die uitnodigt tot lezen, de lezer raakt en waardevolle informatie biedt. Een blog die bezoekers met anderen willen delen en doet terugkeren bij de volgende post.

Unieke en onderscheidende webcontent voor alle devices

Het internetverkeer wordt steeds drukker. Er zijn inmiddels ruim een miljard domeinnamen vergeven, ongeveer een kwart daarvan is actief op het web. Het maakt het niet eenvoudig om in de menigte op te vallen. Succesvolle websites weten zich met hun inhoud te onderscheiden van de concurrentie. De webcontent is afgestemd op de specifieke doelgroep en geschikt om op verschillende schermen en apparaten te lezen. De content kan net zo makkelijk gelezen worden op een desktop computer of laptop als op een tablet of smartphone.

De content moet zodanig geschreven en gepresenteerd worden, dat deze optimaal te lezen is op alle apparaten die de doelgroep gebruikt. De bezoeker wil graag op het werk, onderweg in de trein of thuis op de bank de content tot zich nemen. Niemand wil een tekst van duizend woorden lezen op een smartphone, zeker niet in een drukke omgeving of als de tijd kostbaar is. Dan is het nuttiger om de forens locatie-specifieke inhoud te presenteren die de nieuwsgierigheid opwekt, zoals het dichtstbijzijnde afhaalrestaurant, hotel of benzinepomp.

De content die het meest opvalt en wordt gelezen op de drukke digitale snelweg, is content die inspeelt op hoe mensen hun computer, laptop, tablet of smartphone gebruiken. Of misschien nog wel belangrijker: in welke stemming ze zijn terwijl ze van hun apparaat gebruikmaken.

Deze blog is geschreven door Wilbert Korevaar, als professioneel tekstschrijver/copywriter gespecialiseerd in het schrijven van uiteenlopende commerciële en informatieve webteksten.


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *