Panda 4.1: Alles draait om content

Panda-4-11-300x198

Panda 4.1 update zet kwalitatief hoogwaardige content in de schijnwerpers. De strijd van Google tegen websites met duplicaatteksten en content van lage kwaliteit is onlangs opgevoerd met de lancering van de Panda 4.1 update, een verandering in het zoekalgoritme die tot betere zoekresultaten moet leiden. De nieuwste update is erop gericht om kwaliteitsarme en slecht geschreven webcontent af te waarderen en te voorkomen dat deze hoog in de Google ranking terechtkomt.

Een aantal bedrijven op internet ziet hiermee zijn kwalitatief hoogwaardige content beloond met een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Vele andere ondernemingen duikelden echter fors naar beneden en verloren hun goede zichtbaarheid op het internet. Panda 4.1 is echter niets om u zorgen over te maken. Deze 27e update van Google Panda beloont kwalitatieve teksten en kan worden gezien als een revolutie in contentmarketing. Internetbedrijven plukken met Panda 4.1 de vruchten van hun investeringen in kwalitatief hoogstaande inhoud. Om maximaal voordeel te halen uit Google’s laatste versie van zijn zoekalgoritme, is het goed om te begrijpen wat Panda 4.1 is en hoe het precies werkt.

Wat is Panda?

Google Panda werd in 2011 geïntroduceerd om ondermaatse webcontent naar de lagere echelons van de zoekmachineresultaten te verbannen. Dit vindt plaats via algoritmes, speciale formules van Google om te bepalen welke plek een website in de zoekresultaten krijgt. Google Panda werd ontworpen om websites te herkennen met duplicate content, veel schrijffouten en een overdaad aan keywords. Met deze wijziging in het zoekalgoritme moesten in een klap duizenden bedrijven over de hele wereld hun SEO-strategie aanpassen. De eerste versie van Google Panda raakte ongeveer 12% van alle zoekopdrachten. De daaropvolgende Panda 2.0 update nog eens 2% meer. Panda 3.0 volgde ook in 2011, waarna een relatief rustige periode van consolidatie optrad. Met de release van Panda 4.0 in 2014 onderstreepte Google zijn ambities om websites met slecht geschreven en duplicaatteksten lager te raten en online minder zichtbaar te maken. Nu Panda 4.1 is geïntroduceerd, worden nog meer zoekopdrachten (3 tot 5% meer) beïnvloed door Google’s zoekalgoritme.

Wat is er nieuw aan Panda 4.1?

Panda 4.1 onderscheidt zich van de vorige updates door zijn nauwkeurigheid. Er zijn nieuwe ꞌrode vlaggenꞌ toegevoegd om websites te identificeren die niet aan de hoge kwaliteitsnormen van Google voldoen. Hoe deze ꞌrode vlaggenꞌ er precies uitzien, is een goed bewaard geheim. Waar kleine en middelgrote bedrijven met originele, holistische en goed geschreven content van deze laatste update kunnen profiteren, kunnen sommige grote merken door een teveel aan bulkcontent en korte teksten last hebben van de strengere kwaliteitseisen. Uit een onderzoek van Searchmetrics blijkt dat nieuwswebsites en contentrijke websites de grote winnaars zijn van de laatste algoritmewijziging. Aan de andere kant zijn vooral medische websites, gamesites en websites die regelmatig duplicate en gekopieerde inhoud publiceren naar de kelder van de zoekmachineresultaten verdreven. Of erger nog, deze websites zijn in hun geheel uit de Google-resultaten verwijderd. Iets wat onlangs met de wereldwijd actieve bloemenleverancier Interflora gebeurde.

Hoe te voorkomen dat u wordt bestraft door Panda 4.1?

Google is er niet op uit om websites te dwarsbomen, maar wil websites belonen die voor actuele, unieke, informatieve en goed geschreven tekstuele inhoud zorg dragen. Webmasters en bedrijven kunnen hun voordeel doen met deze laatste algoritme-update als ze zich aan de leidende principes van tekstcreatie houden.

Publiceer nooit duplicate content!

Een van de hoofddoelstellingen bij de introductie van Google Panda in 2011 was het elimineren en verwijderen van websites met duplicaatteksten. Dit had tot gevolg dat verzamelwebsites met artikelen over verschillende onderwerpen en contentdieven hard werden getroffen. Google heeft sindsdien met steeds nieuwe updates zijn algoritme geperfectioneerd, zodat nu met Panda 4.1 zelfs de kleinste overtredingen van duplicate content kunnen worden opgespoord en bestraft. Een groot aantal internetmarketing websites en commerciële websites met vele, korte productbeschrijvingen is door Google bestraft, aangezien ze teksten kopieerden van de websites van fabrikanten en leveranciers. De oplossing is even simpel als doeltreffend. Vervang de gedupliceerde inhoud door unieke, originele, waardevolle en foutloos geschreven content en uw webpagina’s stijgen met stip in de zoekresultaten van Google.

Vermijd 13-in-een-dozijn content van lage kwaliteit en korte lengte

Google houdt niet van slordig geschreven, gedateerde en inhoudsloze webcontent die geen waarde voor de lezer toevoegt. Vluchtig geschreven en goedkoop geproduceerde blogs en landingspagina’s met de enige bedoeling om een grote hoeveelheid keywords te verankeren, worden door Google beboet met een lagere ranking. Er is zelfs een gerede kans dat dergelijke webpagina’s helemaal uit Google’s zoekalgoritme worden verwijderd. Panda 4.1 wil ook websites met weinig content en ultrakorte teksten uitbannen. Websites met compacte teksten van amper 100 woorden worden door Google naar de bodem van de zoekresultatenpagina’s geduwd. Dit is de reden dat eBay na de lancering van Panda 4.0 een vrije val maakte: hun miljoenen productpagina’s met korte beschrijvingen kregen ꞌde rode vlagꞌ van Google’s scherpzinnige algoritme. Om eenzelfde lot bespaard te blijven, is het van groot belang om de bestaande webpagina’s regelmatig te actualiseren en nieuwe informatie toe te voegen. Kwalitatief hoogwaardige contentcreatie betaalt zich uit!

Zorg voor unieke, waardevolle en foutloze webteksten

Vóór de komst van Panda was het opzettelijk verkeerd spellen van relevante woorden een veelgebruikte SEO-tactiek. Tegenwoordig niet meer. Het nieuwe algoritme van Google zoekt actief naar typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden. Sites met een ondermaatse tekstkwaliteit worden hard afgestraft. Panda 4.1 speurt naar content die waarde voor de lezer heeft. De inhoud moet boeiend, informatief en uniek zijn en niet slechts een lege huls voor de opslag van een grote hoeveelheid zoekwoorden. Het in 2013 geïntroduceerde Google Kolibri algoritme stemt zoekresultaten beter af op de zoekopdrachten, waarbij meerdere woorden worden getypt. Deze update heeft de invloed van solitaire trefwoorden verminderd en de betekenis van de gehele zoekopdracht vergroot. Deze strategie zal met toekomstige updates alleen maar worden geïntensiveerd. Nauwkeurige, zorgvuldig samengestelde en regelmatig ververste content stijgt naar de top van de Google ranking. Met dank aan Panda 4.1. Ondanks de angst en discussies over Panda algoritme-updates, is het beschermen van een website tegen Google-straf een relatief eenvoudig proces. Content is King! Het creëren van waardevolle, unieke, originele en goed geschreven webcontent op regelmatige basis maakt de Google zoekrobots erg gelukkig. De beloning ziet u terug in uw goede zichtbaarheid en waardering op internet.


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *