De geschiedenis van SEO

SEO (search engine optimization) is een vreemd en muterend beestje dat sinds zijn ontstaan, bij het begin van de zoekmachines, tal van drastische veranderingen heeft ondergaan. Wie met SEO werkt, moet constant alert zijn voor de subtiele wijzigingen die gemaakt worden op het gebied van zoekalgoritmes. In deze blog willen we een overzicht geven van de geschiedenis van SEO en een beeld van de strategieën die vandaag blijken te werken. We beginnen in 1997.

In de Middeleeuwen op het gebied van SEO, namelijk 1997, ondervonden enkele zoekmachines (het zwakke Altavista duikt hier op in onze gedachten) hinder van spammers. Hierdoor kwamen inhoudsloze websites met zwakke sleutelwoorden onterecht voor in de zoekresultaten van de zoekmachines voor. Het gevolg was een slechte reputatie voor SEO. Gebruikers herinneren zich maar al te goed de tijden waarin zoekresultaten een mengeling waren van vreemde links en onleesbare teksten. Google bracht hier echter verandering in.

Een slechte herinnering

Het probleem met deze spam-aanval was dat, ondanks de grote ergernis van de gebruikers, dit soort SEO strategie vrij effectief en bovendien makkelijk uit te voeren was. Het enige dat men nodig had, was een idee van de meest geschikte sleutelwoorden en de mogelijkheid om te kopiëren en plakken. Van kwalitatieve teksten, inhoud en UX was eigenlijk helemaal geen sprake. Helaas leidde deze strategie tot duizenden pagina’s spam op het web. Google besloot om het probleem aan te pakken. Het doel was om websites te indexeren op basis van de kwaliteit van hun inhoud en goede, relevante links aan te bieden. Maar zelfs Google kon er niet in slagen sites met vage sleutelwoorden en vreemde links volledig te bannen. Het was duidelijk dat een verandering nodig was.

Vaarwel spam, vaarwel inhoudsloze sites

Google en enkele andere zoekmachines zoals Baidu en Yandex namen een nieuwe start en zijn er sinds 2000 tot nog niet zo lang geleden in geslaagd om hun gebruikers van betere zoekresultaten te voorzien. Hiervoor wordt er gedurig gewerkt aan een verbetering en vernieuwing van de zoekalgoritmen. De belangrijkste factor is gewijzigd van sleutelwoorden naar inhoud. Nieuwe, verfrissende en vooral originele inhoud is de maatstaf geworden van goede SEO. Deze verschuiving bracht met zich mee dat websites die hardnekkig gebruik bleven maken van oude strategieën en technieken om hun plek in de resultaten te verhogen hiervoor gepenaliseerd werden, bijvoorbeeld Interflora.

SOS Google: de versterking komt eraan!

Zoals in een andere post beschreven, zorgden de grote Google updates voor consternatie aan de apple zijde. Panda (2011), Penguin Updates (2012), Penguin 2.0 en Hummingbird (2013), worden in de strijd gegooid en zorgen voor heel wat commotie. Het gevecht van Google tegen inhoud die niet uniek is en spam, wordt geleid door deze updates en legt de focus volledig op superieure kwaliteit in ieder opzicht. Sinds 2013 worden zoekresultaten steeds meer verfijnd met als kers op de taart een gepersonaliseerde top 10 met daarin de sites die garant staan voor de beste inhoudelijke informatie. Met deze gedachte in het achterhoofd, stellen SEO marketeers zich de vraag wat de beste technieken zijn om een site hoger in de resultaten van de zoekmachines te plaatsen? Wie vandaag hoog geplaatst wil worden in de zoekmachines moet rekening houden met de volgende zaken: Maak gebruik van sociale netwerken. Deel, volg, promoot online marketing, doe campagnes en zorg voor een maximale interactie met de gebruikers van deze netwerken. Zorg voor gepersonaliseerde, relevante inhoud die gebaseerd is op de voorkeuren van de gebruikers. Optimaliseer elke webpagina door gebruik te maken van relevante teksten en sleutelwoorden met UX te allen tijde in het achterhoofd.

Zorg voor een goede inhoud en logische links. Dit blijft het allerbelangrijkste punt!

Zorg voor een eigen auteur ranking. (hierover volgt later nog een post) Een duidelijke terugvindbaarheid van de auteur is vandaag een van de meest effectieve strategieën geworden op het vlak van SEO. Met deze strategieën is het mogelijk om een goede online reputatie op te bouwen of te versterken, de business te promoten en het vertrouwen van de gebruikers te winnen. Het is niet meer voldoende om goede producten of diensten te hebben. Een doordachte strategie, gebaseerd op inhoud en met de huidige trends en veranderingen op het gebied van SEO in het achterhoofd, is de sleutel tot succes.


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *