Opmaak van webteksten: niet vergeten!

h1De focus ligt vaak op de inhoud van de webcontent. Maar tekstinhoud zonder een goed verzorgde opmaak wordt niet gelezen. Vergeet daarom niet uw lay-out te verzorgen met titels, subtitels, opsommingen en vetgedrukte woorden.

Wordt dit consistent doorgevoerd? Dan weet uw websitebezoeker waar hij de juiste informatie kan vinden en gaat sneller over tot koop!Bij greatcontent komen we regelmatig opdrachtgevers tegen die voor de structuur en opmaak zeggen: “Doe maar wat”. Uiteraard is het fijn voor schrijvers om vrijheid te krijgen, maar enkele richtlijnen bevorderen het resultaat van uw tekst: hogere conversie.

Daarom heeft greatcontent de lay-out tool ontwikkeld. Deze tool is een eenvoudig instrument om orders, ook in grote aantallen, precies te krijgen zoals u wilt.

De Lay-out tool gebruiken

Als u de Lay-out tool wilt gebruiken, dan gaat u op uw greatcontent account naar ´Hulpmiddelen >> opmaaktemplates´. Zo legt u de schrijvers met gemak een template voor waarbinnen zij moeten werken. Bijvoorbeeld:

[h1]boventitel[/h1]
[p]paragraaf tekst[/p]
[p]paragraaf tekst [/p]
[h2]tussenkopje[/h2]
[p]paragraaf tekst [/p]

Schrijvers kunnen een tekst dan alleen inleveren als zij binnen het door u aangeleverde template werken. Op vergelijkbare manier kunt zorgen voor goede metatitels en metadescriptions. Bijvoorbeeld:

[[metatitel]]
Titel, maximaal 80 tekens
[[metadescription]]
Metadescriptions, maximaal 156 tekens
[[content]]
content

Hier vindt u de Lay-out tool

Op deze pagina kunt u een project aanmaken met een vooropgezette indeling. Dat betekent dat schrijvers hun werk precies zo indelen als u wenst. Dat scheelt aanzienlijk in tijdrovende revisies, waarop u natuurlijk niet op zit te wachten. Natuurlijk besparen schrijvers er ook tijd mee en zij willen graag met u werken.

Teksten zijn sneller af, precies op maat en van hogere kwaliteit. Zowel u als de schrijvers hebben baat bij een duidelijke briefing die precies vermeldt wat u graag voor tekst wilt. Wanneer u een project naar Excel exporteert, wordt de tekst verdeeld in metatags (tussen dubbele haakjes) en wordt deze onderverdeeld in verschillende kolommen onder dezelfde lijn. Deze kunt u dan vervolgens probleemloos overzetten naar uw CMS.

De Lay-out tool gebruiken als schrijver

Als schrijver herkent u de indeling van een tekst mogelijk als terugkerende bron van frustratie. Dit hulpmiddel helpt bij het overkomen van de moeilijkheden die soms ontstaan. Zo schrijft u teksten die nóg beter aansluiten op de wensen van uw opdrachtgevers. De Layout tool is niets anders dan een vooropgezet template waarbinnen u uw teksten kunt plaatsen. Natuurlijk dienen daarnaast de instructies in de briefing te worden opgevolgd, waarin ook in staat toelicht hoe het template gebruikt dient te worden.

In zijn algemeenheid gelden er twee regels:

Schrijf niet binnen de dubbele haakjes en laat de tekst daarbinnen staan. Binnen het voorbeeld [[metatitel]] dient het woord ´metatitel´ te blijven staan zonder aanvullingen of wijzigingen. De indeling en volgorde van het template dient te worden aangehouden.

De opmaak van uw teksten krijgt zo meer structuur en ziet er professioneel uit. Heeft u advies nodig over de lay-out van uw teksten? Neem dan contact op met greatcontent!


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *