Een blog onderhouden: gebruik de juiste onderwerpen

blog marketing: juiste tekst en onderwerpGeslaagde communicatie met uw klanten bereikt u door de dialoog aan te gaan. Een blog geeft uw bedrijf of merk deze stem en maakt uw uitstraling toegankelijker.

Daarnaast kunnen kwalitatief goede blogartikelen met uw gewenste zoekwoorden invloed hebben op uw ranking in de zoekmachines. Kortom: begin met uw blog of ga deze actief structureel onderhouden!

Positioneren met een blog
Een blog is een website die opgebouwd is uit verschillende nieuws- of achtergrondartikelen over uiteenlopende onderwerpen. Vaak is het mogelijk om reacties te plaatsen bij de artikelen bijvoorbeeld over uw nieuwste producten of uw actuele reclamecampagne. Tegenwoordig is het doel van een blog niet alleen maar communicatie met klanten, maar ook een dialoog richting andere bedrijven. De business blog. U kunt zichzelf zo positioneren als de expert binnen uw vakgebied en zelf de discussie aangaan.

Met een business blog kunt u uw bedrijf of merk uitermate goed positioneren. Sterker nog een blog blijkt een prima bron te zijn voor een goede return on investment (ROI): door uw innovatieve suggesties of interessante achtergrondinformatie te delen en de bloglezers te inspireren, kunt u nieuwe klanten aantrekken! De lezers zijn snel geneigd uw artikel via sociale media te delen en zo groeit uw web van branding als de expert op uw vakgebied. Uiteraard kunt u zelf ook uw blogartikel via uw sociale media actief delen. Komen er reacties op uw sociale media of uw blog? Alle reacties (ja, dus ook negatieve geluiden) zijn welkom! Reageer inhoudelijk en snel zodat u vertrouwen uitstraalt. Zo bouwt u een toegankelijke en betrouwbare relatie op met uw zakelijk netwerk van klanten, mogelijke klanten of samenwerkingspartners.

Een blog: een goede aanvulling
Een business blog kan prima bestaan naast uw andere digitale activiteiten die de communicatie bevorderen. U kunt via uw webshop nog altijd direct met uw klanten communiceren over uw nieuwe producten of referenties zodat u ook uw klanten blijft boeien. U kunt door een Over Ons-tekst uw klanten informeren over uw bedrijf, via FAQ´s over uw producten/ diensten en werkwijze en door een live chat zelfs directe berichten de wereld insturen. Belangrijk bij deze communicatie is dat u niet voorbij gaat aan uw sociale media én dat u consistent blijft in uw uitingen.

Organiseer uw blog
Vaak wordt enthousiast begonnen met een blog maar na een aantal maanden is de inspiratie verdwenen. De meest interessante onderwerpen zijn besproken en het onregelmatig actualiseren sluipt erin. Trouwe lezers blijven weg en helaas de zoekmachines ook. Hier enkele tips om uw blog goed te organiseren:
1. Zorg ervoor dat de blog op de to do-list staat van uw contentmarketeer, communicatieadviseur of ecommerce consultant… In ieder geval bij iemand die de verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud. Dat betekent onderwerpen verzamelen, zorgen dat de teksten ook op tijd worden geschreven en met een perfecte lay out online gaan.
2. Maak een contentplanning waarbij u uw onderwerpen per maand plant en integreer uw andere communicatieactiviteiten.
3. Even geen inspiratie? Geen nood, outsourcen kan ook! Zo heeft greatcontent een nieuwe feature: Onderwerponderzoek. U kunt de tekstschrijvers vragen met u mee te denken en vervolgens kunt u de blogtekst meteen laten schrijven.

Onderwerponderzoek: hoe werkt het?
De feature Onderwerponderzoek van greatcontent is nu nog in de Beta-versie beschikbaar dus zeker het testen waard. Hoe begint u:
1. Log in op uw greatcontent-account of maak een gratis account aan;
2. Ga naar ´Hulpmiddelen´ en kies ´Onderwerponderzoek´;
3. Kies ´Nieuw onderwerponderzoek aanmaken´;
Onderwerponderzoek - greatcontent: onderwerpsuggesties van onze tekstschrijvers
4. Geef vervolgens de opdrachtdetails aan zoals hoeveel onderwerpsuggesties u verwacht en een korte beschrijving;

5. Klik op ´opslaan´ en uw aanvraag komt online! De tekstschrijvers gaan vervolgens aan de slag en leveren hun suggesties bij u in.

 


Bloggen is de oplossing..
Een (business) blog is een goede oplossing om uw digitale aanwezigheid te bevorderen, uw relatie met uw doelgroepen en structureel gezien uw inkomsten te verhogen. Zet de blog voor 2014 maar op uw agenda!


Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *